Det var under måndagen som Pitebon Anna-Stina Eriksson blev uppringd av företaget som påstår sig ha ett samarbete med Pite energi.
– De ringde först till min man och ville prata med honom. Men då fick jag ta telefonen eftersom det är jag som har hand om vårt elavtal, säger Anna-Stina Eriksson.
Till en början lät det som om försäljaren visste vad han pratade om.
– Då sa han att de kunde ta bort min månadsavgift och det stämmer att jag betalar en månadsavgift. Men sedan började han prata om att även ta bort årsavgiften och då förstod jag att han inte vet vad han talar om, eftersom jag inte betalar någon specifik årsavgift, berättar hon.
Den artige försäljaren utlovade även ett sänkt kilowattpris.
– Till slut så sa jag bara att jag har faktiskt ett avtal med Pite energi och vill jag dem något så tar jag kontakt med dem. Och vill de mig något så ringer de mig, säger Anna-Stina Eriksson.
Samtalet slutade med att försäljaren slängde på luren i örat på Anna-Stina Eriksson.
– Jag kände bara ”vad fan”. Så jag ringde upp Pite energi och mycket riktigt så bekräftade de att de inte samarbetar med något annat elbolag. Det kändes precis som att den där försäljaren var ute för att lura mig, säger hon.
När Anna-Stina Eriksson gjort sökningar på nätet så framgår det att företaget är registrerat som någon sorts websupport-företag. Hon hittar även ett företagsnamn med en Stockholmsort kopplad till namnet.
– De ringer från ett 0911-nummer. Det känns oärligt att de inte talar om vart de ringer i från. Och att de lockar med sådana priser. Fortsätter de ringa runt så nappar säkert någon, säger hon.
Anders Ådemo är marknadschef vid Pite energi. Han uppmanar kunder som får märkliga telefonsamtal att ta kontakt med Pite energi.
– Det blir vanligare och vanligare att företag utger sig för att ha samarbeten med oss, men det är falskt, säger han.
Ådemo menar att företag som ringer runt inte vet vilka avtal kunderna har i dag.
– Det är inte ovanligt att våra kunder har tidsbegränsade avtal och om de bryter dem så kan de drabbas av kostnader. Vi skulle aldrig utlova en prissänkning utan att veta vad kunden har. Vi försöker ta reda på vad kunden har för behov, sedan hittar vi rätt avtalsform utifrån det, säger han.
Han uppmanar också kunder att ta kontakt med Pite energi även om de hunnit tacka ja till en telefonförsäljare.
– Som kund har man alltid 14 dagars ångerrätt, så ofta går det att lösa även om man hunnit tacka ja, säger Anders Ådemo.
Kommer ni polisanmäla den här händelsen?
– Det kan jag inte uttala mig om, säger han.