I den första rapporten som har skickats till Piteå kommuns miljökontor står det klart att det övre markskiftet är kontaminerat av tungmetaller och rekommendationen från WSP, som skött provtagningen, är att ett par decimeter av det övre marklagret skalas bort för vidare deponi. Det handlar om upp mot 1 400 kubikmeter.
Avgörande prover
I veckan ska lakprover tas och dessa utgör grund för var massorna kan deponeras. Blir det Bredviksberget kan det handla om några hundratusen kronor i kostnader, men om marken klassas så miljöfarlig att den måste skickas till Dåvamyrans deponi i Umeå så kan det handla om flera miljoner kronor.
– Skillnaden i kostnad är enorm, säger Lars Wikström.
Han har ingen åsikt om vem som ska betala saneringen, han konstaterar bara att det brådskar. Marken ska exploateras och det krävs åtgärder. Marken måste saneras.
– Egentligen har PSS varit uppsagd sen fyra år, men ingen har tagit tag i det. Hade det skett tidigare så hade sannolikt utgångsläget varit bättre.
Tillfällig plats
Piteå hamn erbjuder PSS en tillfällig uppställningsplats på hamnområdet.
– Vi har öppnat upp hamnområdet till båtupplaget för att underlätta. Vi har också dragit en ny väg in till båtupplaget eftersom den nuvarande kommer att grävas bort, säger Lars Wikström.
Men PSS är i nuläget mer intresserad av en tillfällig uppställningsplats bakom Cabinords lokaler.
Just nu står schaktningen av det som ska bli fabriksmark still. Det är helt enkelt för blött i marken för de tunga maskinerna. Målsättningen att dock att industritomten där Lindbäcks byggs husfabrik ska ligga är byggklar den 1 oktober.