I kontrollrummen pÄ Smurfit Kappa Kraftliner i PiteÄ hÄller kameror, dataskÀrmar och personal ett stÀndigt vakande öga över processen i fabriken.
Millimeterkollen Àr total; dygnet om, Äret runt.
Varningssystemen slÄr larm över minsta avvikelse, varje liten brist eller antydan till fel.
- Det kan handla om allt frÄn 25, upp till flera hundra ljudlarm per dygn. Ibland kommer de i tÀt följd, ibland stötvis utspridda, sÀger Lars Jönsson, arbetsledare pÄ Kappa.
Stressframkallande
En uppfattning operatörerna delat mangrant gÀller larmljudens förmÄga att framkalla stress - med brölande, vassa, skrÀllande ljudslingor.
Det var ocksÄ med den problembilden i bagaget som Lars Jönsson sökte hjÀlp hos Interactive Institute i fjol vinter. Gensvaret dÀrifrÄn blev stort.
OmgÄende vidtogs ett samarbete som oavbrutet vuxit i intensitet.
SkrÀlliga sirener
Stefan Lindberg och Anna Sirkka blev ljudinstitutets förlÀngda arm in i pappersproducentens kontrollrum.
NÀr PT trÀffar dem pÄ plats, pÄ Kappa, har Anna Sirkka med sig exempel pÄ gamla larmljud - skrÀlliga ringklockor, motorsÄgsljud och typ amerikanska polisbilssirener.
Lars Jönsson, frÄn Kappa, konstaterar krasst:
- Kontrollapparaten av driften har alltid varit avancerad och driven, det enda ingen tÀnkt pÄ Àr varningsljudens konstruktion.
Fenomenet Àr knappast unikt för just Kappa - dÀremot har företaget valt att konfrontera problemet, med Interactive Institutes hjÀlp.
Lyrisk personal
Ett Är av ljudtester, finslipning, analyser Àr nu i land i ett av de fem kontrollrummen, IPM, för massabrukets rÀkning.
Personalen Àr lyrisk över utfallet.
- Ur arbetsmiljösynpunkt handlar det om en otrolig förÀndring till det bÀttre, konstaterar Steve Lööv, operatör.
Droppljud
Numer Àr larmljuden inte bara drastiskt nedtonade, de bygger Àven pÄ associeringar till vad ljuden Àr Àmnade att varna för.
- Ljud av en vattendroppe indikerar pÄ nÄgon behövlig ÄtgÀrd i tvÀtteriet, knÀckljud av en bruten kvist gÀller flishanteringen, bubbelljud associerar till kokeriet, sÀger Stefan Lindberg.
- Vi har Àven styrt ljudet frÄn olika hÄll, vilket ocksÄ ger en direkt fingervisning till vad det handlar om. Personalen kan förstÄ utan att behöva konfrontera dataskÀrmarna. Insatserna blir snabbare, sÀkrare, förklarar Anna Sirkka.
StÀngt av larmen
- MÄnga gÄnger har larmljuden upplevts sÄ besvÀrande att fokus i första hand lagts pÄ att tysta oljudet istÀllet för att ÄtgÀrda felet, sÀger personalledare Robert Sundström.
- Det har hÀnt att personal stÀngt av ljudlarmen dÄ de upplevts alltför pÄfrestande, och glömt bort att slÄ pÄ volymen vid skiftbytet. Det Àr sÄdant som vi nu slipper, sÀger Sundström.
- Larmljuden indikerar ocksÄ direkt om det handlar om hög eller lÄg prio. Allt blir tydligare, jobbet flyter pÄ mycket lugnare och smidigare, konstaterar Steve Lööv.
Fler ljudprojekt
För Interactive Institute har det informationsbÀrande ljudprojektet pÄ Kappa blivit en stor framgÄng.
- Det finns sjÀlvklart tankar pÄ att utveckla ljudlarmen för fler branscher, sÀger Anna Sirkka.
- Vi jobbar redan med associativa larmljud för olika fordonssystem, plus att det finns planer att gÄ vidare inom sjukvÄrden och andra industriella förgreningar, förklarar hon.