PÄ tisdagen sattes tvÄ nya fartkameror upp pÄ VÀg 506 (HavsbadsvÀgen). Den ena söderut vid korsningen till Pite havsbad, den andra norrut vid avfarten till Klubben. Sedan tidigare finns kameror i bÄda riktningar vid grustaget och dessutom i bÄda riktningar i korsningen vid Pitholmsskolan.
â Kamerorna lĂ€ngs vĂ€g 506 ska ses som ett sammanhĂ„llande system med syfte att fĂ„ ner farten lĂ€ngs hela vĂ€gstrĂ€ckan, sĂ€ger Angelica Qarlsin, strategisk planerare pĂ„ Trafikverket.
Förutom de tvÄ nya fartkamerorna pÄ HavsbadsvÀgen sÄ har Àven kameror satts upp i bÀgge riktningarna vid den södra avfarten till Rosvik pÄ E4.
Varför har det dröjt sÄ lÀnge dÀr?
â Det vet jag inte, men det ska ju dras kablage och sĂ„ vidare.
Enligt Trafikverket bidrar fartkameror till sÀnkt hastighet, vilket rÀddar liv. Hastigheten Àr den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka fÄr. LÀgre hastighet innebÀr dessutom mindre utslÀpp av koldioxid.
Fartkamerorna i landet berÀknas rÀdda cirka 20 liv per Är och fler Àn 70 personer per Är frÄn att bli allvarligt skadade i trafiken.
â Om alla höll hastighetsgrĂ€nserna i hela trafiksystemet skulle mer Ă€n 100 liv sparas varje Ă„r, sĂ€ger Angelica Qarlsin.
â Fartkamerorna Ă€r placerade dĂ€r de gör mest nytta. Kamerorna Ă€r ett viktigt komplement till Polisens övriga trafiksĂ€kerhetsarbete, sĂ€ger Niclas Ekbom, gruppchef LuleĂ„/Boden pĂ„ Polisen.
De nya fartkamerorna ska först kontrolleras, men kommer att kopplas pÄ i nÀrtid.