"Nu senast är utfarten från kyrkparkeringen ändrad. Har någon bilist försökt svänga vänster mot Schwollgatan vid utfart från kyrkparkeringen? Finns det ingen grundkurs i trafikplaneringen? Låt oss från och med nu kalla Sundsgatan för Schwollgatan."
Svänga vänster
Hårda ord, men enligt Piteå kommuns trafik- och projektchef Eva Wikström finns det en tanke med förändringen.
- Vi har tittat på trafikflödet in och ut från stan och vill styra in trafiken till kyrkparkeringen via Kyrkbrogatan.
Harmoni och rytm
På andra sidan Sundsgatan vid Pentryt får numera bara bussar stanna.
Eva Wikström håller fram harmonin och rytmen längs Sundsgatan, men samtidigt har alla farthinder inneburit orytmisk körning.
- Det är bättre rytm nu. Vi har fått bort alla som tokaccelererat på Sundsgatan. Säkerheten är mycket bättre. Vi har fått bort nästan alla olyckor och tillbud.
Den sista ombyggnadsetappen av Sundsgatan från Kyrkbrogatan ner till rondellen vid kanalen har skjutits framåt. Som PT tidigare berättat är förhoppningen att det arbetet kan genomföras 2011. Kostnaden för detta är beräknat till 5,9 miljoner kronor.
När det gäller rondellen vid korsningen mot Backcity väntar kommunen på besked från Trafikverket i dagarna. Rondellen byggs om Trafikverket bidrar med cirka en halv miljon kronor.
I sommar kommer arbetet med gröna oaser vid kyrkparkering mot kyrkmuren att påbörjas. Till en kostnad av 1,6 miljoner kronor ska kyrkslänten förses med sittplatser omgärdade av lummig grönska.