Ny utfart ställer till problem

Den ändrade utfarten från kyrkparkeringen innebär problem för den som försöker svänga vänster ner mot Sundsgatan. Men förändringen är medveten och eventuellt blir det förbud för vänstersväng.

Sedan en tid tillbaka är infarten till kyrkparkeringen ändrad, numera kör man in vid Kyrkbrogatan och ut vid Olof Palmes väg, något som gett upphov till irritation.

Sedan en tid tillbaka är infarten till kyrkparkeringen ändrad, numera kör man in vid Kyrkbrogatan och ut vid Olof Palmes väg, något som gett upphov till irritation.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ2010-05-15 06:00
Sundsgatan har de senaste åren förändrats i grunden och kyrkparkeringen har en central betydelse i det förändringsarbetet. Den flyttade utfarten från Kyrkbrogatan till Olof Palmes gata verkar dock inte tas emot odelat positivt av Piteborna. Flera insändare i PT har ondgjort sig över förändringen och så här skriver exempelvis signaturen S.M.
"Nu senast är utfarten från kyrkparkeringen ändrad. Har någon bilist försökt svänga vänster mot Schwollgatan vid utfart från kyrkparkeringen? Finns det ingen grundkurs i trafikplaneringen? Låt oss från och med nu kalla Sundsgatan för Schwollgatan."
Svänga vänster
Hårda ord, men enligt Piteå kommuns trafik- och projektchef Eva Wikström finns det en tanke med förändringen.
- Vi har tittat på trafikflödet in och ut från stan och vill styra in trafiken till kyrkparkeringen via Kyrkbrogatan.
Men att svänga vänster från kyrkparkeringen kan skapa problem?
- Vi tänkte förbjuda vänstersväng, men det fanns en oro att turister i Piteå som parkerat på kyrkparkeringen då skulle styras bort från stan. Vi ska vänta och se. Det kan fortfarande bli förbud mot vänstersväng, men det kan också bli en återgång till det gamla, säger Eva Wikström.
Harmoni och rytm
På andra sidan Sundsgatan vid Pentryt får numera bara bussar stanna.
Var ska alla som ska hämta pizza parkera?
- På kyrkparkeringen. Vi vill styra all parkering dit, så när som på de tre platserna utanför Ramus.
Eva Wikström håller fram harmonin och rytmen längs Sundsgatan, men samtidigt har alla farthinder inneburit orytmisk körning.
- Det är bättre rytm nu. Vi har fått bort alla som tokaccelererat på Sundsgatan. Säkerheten är mycket bättre. Vi har fått bort nästan alla olyckor och tillbud.
Den sista ombyggnadsetappen av Sundsgatan från Kyrkbrogatan ner till rondellen vid kanalen har skjutits framåt. Som PT tidigare berättat är förhoppningen att det arbetet kan genomföras 2011. Kostnaden för detta är beräknat till 5,9 miljoner kronor.
När det gäller rondellen vid korsningen mot Backcity väntar kommunen på besked från Trafikverket i dagarna. Rondellen byggs om Trafikverket bidrar med cirka en halv miljon kronor.
I sommar kommer arbetet med gröna oaser vid kyrkparkering mot kyrkmuren att påbörjas. Till en kostnad av 1,6 miljoner kronor ska kyrkslänten förses med sittplatser omgärdade av lummig grönska.


Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om