112-appen kommer från och med nu att innehålla information om drunkningstillbud på statligt vatten där information går ut till användare av appen som befinner sin inom en viss radie från olyckan. Syftet med den nya funktionen är att människor i närheten av ett drunkningstillbud ska kunna agera i väntan på utlarmade räddningsresurser.
– 112-appen är en viktig kommunikationskanal vid kris. Samarbetet med Sjöfartsverket och Svenska Livräddningssällskapet är ett ypperligt exempel på hur SOS Alarms kan stödja myndigheter och andra samhällsaktörers krisberedskapsarbete, säger David Ångell, chef för tjänsteutveckling på SOS Alarm.
Den nya funktionen är ett pilotprojekt och ingår i ett samarbete mellan SOS Alarm, Sjöfartsverket och Svenska livräddningssällskapet.
– Vi välkomnar initiativet från Sjöfartsverket och SOS Alarm att lyfta in råd om livräddande insatser i 112-appen i samband med pågående drunkningshändelse. Vi vet att det varje år omkommer i snitt 23 personer till havs genom drunkning, och vi är övertygade om att när fler aktörer går samman, delar kunskap och erfarenhet och använder potentialen i tekniken kan fler liv räddas, säger Mikael Olausson, generalsekreterare och sakkunnig drunkningsprevention, Svenska Livräddningssällskapet, i ett pressmeddelande.
Kommunalt vatten inkluderas inte pilotprojektet.