Det har tagit lång tid, men nu är NCC redo att gå till handling och inleda arbetet med muddringen till rätt djup, 2,8 meter i hamnbassängen. I veckan påbörjar en underentreprenör arbetet med att gräva och trycka bort isen.
– Det är en hel del is att hantera, men vecka tio räknar vi med att muddringen kan påbörjas, säger NCC:s platschef Robert Skoog.
Enligt en uppgift till PT handlar det om en metod där bottensedimentet ”krattas” bort och att det är osäkert om det fungerar. Uppgiftslämnaren skriver att ”Det mest troligt kommer att misslyckas, kosta ännu mer pengar och sedan till slut trots allt behöva åtgärdas ordentlig, vilket kommer att kosta än mer”.
Robert Skoog delar inte den åsikten och menar att det snarare handlar om att ”hyvla” botten.
– Det här är den billigaste metoden och utifrån de uppgifter vi inhämtat så ska det fungera. Som mest ska kanske tre decimeter bort.
Men om det inte fungerar?
– Då har vi andra alternativ att tillgå, säger Robert Skoog.
Målet är att hinna klart i vår, men det är bara tillåtet att muddra fram till den sista april. Om det inte blir klart tills dess, så måste arbetet återupptas till hösten.
– Det är en stor yta och mycket is, men skulle det bli knepigt att hinna får vi sätta in mer resurser. Tyvärr har det dragit ut på tiden att hitta en lösning och det hade givetvis varit bättre om vi kunnat göra det här i höstas.
Den ekonomiska frågan är inte löst. NCC kommer att betala för underentreprenörens arbete, men hyser uppenbarligen förhoppningar om att Piteå kommun sedan ska betala NCC.
– Ja, men det är en senare fråga. Vi får se om vi har rätt till det, säger Robert Skoog.
Kommunens näringslivschef David Sundström anser att NCC väljer metod och är glad att muddringen nu kommer igång.
– Jag har inga synpunkter på vilka metoder de använder och jag utgår från att det fungerar. Det här är fortfarande en pågående entreprenad och vi gör ingen slutbesiktning förrän jobbet är klart.
När det gäller kostnadsansvaret har David Sundström inte ändrat uppfattning.
– Jag anser inte att kommunen ska stå för kostnaderna. Nu åtgärdar NCC djupet och sedan återstår det att lösa kostnadsbiten.
Om ingen överenskommelse kan nås, så kan det i slutändan bli en juridisk fråga.