Arbetet med att planera för Norrbotniabanans dragning i Norrbotten fortsätter. Nu meddelar Trafikverket att planeringen för dragningen genom Piteå kommer att delas upp i tre sträckor och att man upphandlat en konsult som nu påbörjar arbetet med hur banan ska dras genom Piteås centrala delar.
– De ska börja med att göra linjestudier där vi ska slå fast det exakta läget för järnvägen genom Piteå. Vi kommer att komma ut på samråd med dessa och sedan beslutar vi vilket slutgiltigt alternativ vi går vidare med. I det jobbet ingår också hänsyn till kommunal utveckling och intrång i olika intressen, exempelvis bostäder och liknande, säger Pär Fleuron, projektledare på Trafikverket.
Nu siktar man på att kunna bjuda in allmänhet och andra intresserade till samråd redan innan årsskiftet där man hoppas kunna visa upp en översiktsbild med olika alternativ för hur järnvägen kan komma att dras.
– Vi kommer vid de inledande samråden att presentera linjer inom järnvägskorridoren som man får tycka till om. Det är till att börja med på en översiktlig nivå där vi visar vilka olika sträckningar vi utreder och som vi samlar in synpunkter på för att få ett så bra underlag som möjligt att besluta om den slutgiltiga dragningen, säger Pär Fleuron.
Pär Fleuron säger att mycket arbete med planering återstår men att man inom tre till fyra år hoppas kunna lägga fram en färdig planering för hur järnvägen ska komma att dras genom Piteå med omnejd.
– Vi jobbar för att järnvägsplanerna i Piteå ska färdigställas under 2027-2028 då den ska ställas ut för granskning. Det blir vårt färdiga förslag med alla detaljer på plats.
Valet att dra järnvägen genom centrala Piteå och i och med det bygga ett centralt beläget resecentrum har vållat kritik, speciellt hos den grupp som hellre skulle se en dragning utanför stan med resecentrum vid Lomtjärn. Pär Fleuron säger att man från Trafikverkets sida fortsätter att planera för en dragning genom stan.
– Vi har ett uppdrag som säger att den ska gå genom stan och ser också att det är det som ger den största nyttan, både för Piteå som stad och för Norrbotniabanan som helhet. Vi har viktiga målpunkter i Piteå till industrier och till hamnen, men också för att bygga ett centralt beläget resecentrum.
Hur ser ni på kritiken kring den tilltänkta dragningen genom stan?
– Det är fullt förståeligt att det vållar debatt och att man har olika syn på hur en järnväg ska dras, men vi känner oss trygga i att det beslut som fattats är det bästa för Piteås utveckling och för järnvägen som helhet. Vi ser ingen anledning att omvärdera det beslutet.
Hur stor möjlighet har de som kommer till samråden att påverka?
– Man har en stor möjlighet att påverka. Vi lyssnar och samlar in synpunkter. Det är ett komplext pussel vi ska lägga när vi planerar den slutliga linjen och vi tar tacksamt emot upplysningar och åsikter, både från allmänheten och från industrin. Vissa kommer att bli berörda av det här, det är oundvikligt när man drar en järnväg genom en stad. Man har stor möjlighet att påverka inom den här korridoren som vi beslutat att järnvägen ska gå genom.