Regeringen meddelade på torsdagen att man stöder en ansökan om medfinansiering för förberedande planering gällande Norrbotniabanans sträckning mellan Skellefteå och Luleå. Det innebär att ansökan kan skickas in till EU som lämnar besked senare i år om de beviljar den. Medfinansiering menas i det här fallet att Norrbottniabanan och samarbetspartners själva kommer att stå för cirka 37 miljoner kronor och om EU säger ja får man samma summa därifrån.
Gusten Granström, menar att torsdagens besked visar att regeringen arbetar konkret med innehållet i januariavtalet och att en intensifiering av planeringsarbetet för Norrbotniabanan närmar sig. I regeringsöverenskommelsens punkt nummer 28 står att ”planeringen för att bygga Norrbotniabanan i sin helhet ska intensifieras”.
– I och med regeringens besked finns siktet inställt på Luleå och banans sträckning i sin helhet. Ansökan kommer att fokusera kring banans passage genom tätorterna Piteå och Luleå, vilket möjliggör att sträckningen är tillräckligt mogen för att lyftas in i nästa nationella transportplan, säger Granström.
Om EU säger ja senare i år, vad händer då?
– Ansökan gäller ju att starta förberedande planeringsarbete mellan Skellefteå och Luleå. En stor utmaning är att få till ut- och infarter till både Piteå och Luleå, något som kommer att ta tid och ett ja från EU skulle snabba på processen, säger Gusten Granström.
Enligt Gusten Granström ser förutsättningar väldigt goda ut för att få projektet beviljat.
– Dagens besked visar tydligt att Norrbotniabanan är ett prioriterat projekt av regeringen. Vi känner nu regeringens stöd. Vi inom Norrbotniabanan AB, Norrbotniabanegruppen och samtliga samarbetspartners gläds åt dagens beslut, säger Gusten Granström.
Vad blir nästa steg för alla som jobbar med det här?
– Planeringen av sträckningen mellan Umeå och Skellefteå pågår för fullt och fyller verkligen tiden. Skulle vi få de pengar vi ansökt om behöver vi bygga på organisationen med mer folk, säger Gusten Granström.
Är beskedet från regeringen ett genombrott för Norrbotniabanan?
– Jag har sagt att det här året 2020 kommer att bli det stora genombrottsåret för Norrbotniabanan och det här beskedet är en del av det. Det är också ett konkret bevis på regeringens stöd och inte bara prat.