Norrbotniabanan draghjälp till EU-parlamentet
Norrbotniabanan har i allra högsta grad koppling till EU. Det anser Nicke Grahn (FP) från Dorotea, som kandiderar till EU-parlamentet och har ämnet som en kampanjfråga.
Folkpartiets Nicke Grahn från Dorotea, kampanjar för fullt för en plats i EU-parlamentet. Grahn vill bland annat lyfta in Norrbotniabanan i Banverkets investeringsplan för de kommande åren.
Foto: Maria Johansson
På måndagen besökte förre kommunalrådet i Dorotea, Nicke Grahn, Piteå, där han drog en lans för det omdiskuterade, kustnära järnvägsprojektet.
Inte ensam
- Vi måste så snabbt som möjligt få in Norrbotniabanan i Banverkets investeringsplan, säger Grahn.
Som politiker är Nicke Grahn långt ifrån ensam om denna ståndpunkt. Projektet har också lyfts in och ut från verkets prioriterade investeringslista i omgångar.
Vid den allra senaste försvann projektet på nytt, vilket innebär att den knappast kommer igång före 2020.
Folkpartisten anser emellertid att det finns goda förutsättningar för att förverkliga satsningen ändå.
- Men då handlar det om att sy ihop ett paket. Ett paket som innehåller fyra projekt, säger Grahn.
- Först och främst ett dubbelspår mellan Sundsvall och Gävle, sen Norrbotniabanan, vidare en uträtning av banan mellan Sundsvall och Härnösand samt investera i en tvärbana mellan Östersund och Trondheim.
En röst
Nicke Grahn anser att det finns många argument för att bygga delen mellan Piteå och Skellefteå.
- Frågan är om det går bygga den billigare än just nu. Konjunkturen med dumpade priser, men även ur sysselsättningssynpunkt skulle det vara oerhört motiverat att bygga den omedelbart, säger han.
Västerbottenspolitikern, som står på tolfte plats på Folkpartiets lista, framhåller vikten av att flera län går samman och driver frågan.
- Norrland måste kunna prata som en enda röst, säger han.
- Det är något som länen i väst- och sydsverige lyckats med och kunnat driva igenom sina projekt.
Huruvida hans utspel kring Norrbotniabanan räcker för att ta honom till Bryssel återstår att se.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!