Senast mässan var i Piteå var 2022 och i år har det tillkommit flera nyheter.
– Nolia är uppskattat och omtyckt av besökarna, och det har det alltid varit. Jag tror på att det händer något i mötet av människor, det är som en tidskrift med produkter fast live. Det är Nolia för mig, en ocean av intryck, säger Erik Säfvenberg, marknadschef och pressansvarig för Nolia.
Han berättar att besökarna ofta blir överraskade av nyheterna och att de tar sig tid att prata i montrarna. Besökarna är även sugna på nya upplevelser, säger han, vilket mässan levererar i år bland annat genom food court-området "Matbiten", som Johanna Brändström, projektledare för Noliamässan, berättar var ett lyckat koncept i Umeå i fjol.
Terese Brännström, kommunikatör samt webb och grafisk form-ansvarig, berättar att matområdet är öppet även efter mässans öppettider, och man behöver inte en Nolia-biljett för att komma och smaka på maten.
I utomhusområdet står flera transportmontrar, med allt från husbilar och traktorer till båtar och elcyklar.
Där finns även vissa politiska partiers tält och under första dagen kommer även blåljuspersonal finnas på plats och visa upp sin verksamhet. På andra sidan av utomhusområdet står trädgård, bo och bygg-montrar. De senaste finns även inomhus i ett av de största mäss-husen, och i huset bredvid finns montrar för shopping och vad som kallas "skafferiet", där livsmedel säljs likt i en saluhall.
– En härlig blandning, precis som Noliamässan ska vara, tycker Erik Säfvenberg.
Ännu en nyhet för i år är att mässan har en hållbarhetsarena. Ett helt nytt område, inne på Norrmalmskolan, invigs där med design, hållbarhet och hantverk i fokus.
PMU, som är med för första gången under mässan, har där en monter och kommer under fredagen ha en modevisning.
– Det ligger i tiden med second hand, säger Anna Wikman som är verksamhetschef på PMU.
Även Svenskt Tenn, som firar 100 år finns på plats. Sissi Öquist, kommunikatör och sociala media-ansvarig, lyfter att det är "helt unikt" att ha 100-års jubileet på mässan.
– Vi är ofantligt stolta över att ha Svenskt Tenn-montern här i år, säger Erik Säfvenberg.
I samma byggnad finns en e-sport-avdelning, där fokuset ligger på tv-spel och inkludering, delvis genom att dela digital spelglädje mellan generationer. Under alla dagar med start torsdagen hålls föreläsningar om e-sportens utveckling av Piteåbaserade Jakob Eriksson som pratar om professionellt e-sportande. Under onsdagen kommer även en avdelning med retrospelkonsoler finnas för den som är nyfiken.
Hur vet ni vad som önskas på mässan?
– Det gäller att ha en omvärldsbevakning, berättar Johanna Brändström.
Jonas Dahlberg, vd för Nolia, berättar att mässan följer samhällsutvecklingen.
– Jag brukar säga att det är den sista mässan i sitt slag som har den här mixen. Man kan ha mässor för trädgård och mat, men här får du helheten, säger han.
Jonas Dahlberg berättar att de har den stora fördelen att de har många trogna utställare som varit med länge. Erik Säfvenberg ser att en del av upplevelsen är att gå runt och bli överraskade över vilka som står i montrarna.
– Det är roligt att så många besökare vill komma tillbaka. Det som drar folk är totalupplevelsen, att komma hit och bli överraskad, säger Jonas Dahlberg.