Under de två nästkommande åren, 2026–2027, kommer anropsstyrd kollektivtrafik testas i åtta byar i Piteå kommun: Hemmingsmark, Blåsmark, Sikfors, Sjulsmark, Roknäs, Lillpite, Böle och Svensbyn.
Insatsen är en del av en större satsning i budgeten för 2026–2028, där totalt 20 miljoner kronor satsas på tre initiativ, där anropsstyrd kollektivtrafik är en. De andra gäller nya cykelleder mellan landsbygd och stad, samt servicepunkter i glesbygd som erbjuder bland annat samhällsinformation, digital vägledning och bokningsbara lokaler.
Målet med insatsen är att effektivisera och tillgängliggöra bilfria resor mellan landsbygd och centrala delar i kommunen. Bussarna kommer köras av Nobina Sverige, som redan står för busstrafiken i centrala Piteå. Testverksamheten kommer ske under 2026–2027 där 4,8 miljoner kronor kommer avsättas per år till detta.
– Det är redan ett koncept som Nobina har i andra kommuner och det var dem om kom med kostnadsförslaget och hur upplägget blir, säger Magnus Nyström (S), ordförande för samhällsbyggnadsnämnden.
Pengarna ska gå till fordon, löner och bokningssystemet.
– De kommer börja utreda förutsättningar nu under hösten för att kunna dra igång så fort som möjligt under 2026. Men tanken är att man ska kunna gå in på en app eller på hemsidan och boka en resa. Sedan kommer det finnas en upphämtningsplats i respektive by, säger Nyström.
Nyström menar att det troligtvis kommer finnas några avgångar per dag som resenärer kan välja mellan och att bokningen kommer vara rätt flexibelt vad gäller hur nära inpå resan bokningen kan ske.
– Den stora skillnaden mellan bussarna och taxi är att vi måste fylla transporten.
Nyström ser dagens kollektivtrafik på landsbygden som problematisk.
– En anledning är att vi är för få personer i kommunen, så det kostar för mycket med kollektivtrafik. Det är ju tråkigt om det åker omkring tomma bussar, men ska man vänta på trycket på bussarna eller sätta in linjer och skapa utbudet?
Han hoppas att invånarna i testbyarna ska kunna känna sig sedda och att även de utan bil eller som vill avstå en bilresa ska kunna ta buss.
– Det blir mer tillgängligt för alla invånare. Det blir ett komplement till hur det ser ut idag och billigare än taxi. Det fungerar i andra kommuner så det kan absolut bli en permanent lösning, om invånarna vill använda det.