- Vi är nio byar här som blir utan linjer medan de finns kvar i andra byar. Det är en kränkande särbehandling. Nu kan det inte bli sämre, botten är nådd, sa Granström till PT.
Den indragna busstrafiken tvingade den då 77-åriga damen att cykla 17 kilometer från Långnäs till stan för att uträtta ärenden. Något som hon upplevde som osäkert.
Till slut fick hon nog och skrev ett medborgarförslag till kommunfullmäktige med krav på att busstrafiken skulle finnas kvar på sommaren.
- Vi är skattebetalare och vägrar bli behandlade så här, sa Granström.
Protesterna hjälpte
Protesterna påverkade politikerna och ger nu resultat. Teknik- och servicenämnden går Granström till mötes.
- Vi har tittat efter lösningar och nu hittat en. Vi kommer att kunna erbjuda busservice i byarna och det är på grund av medborgarförslaget, säger nämndsordförande Christer Lindström (S).
Taxibussar kommer tre dagar per vecka att stanna vid de busshållplatser där linjetrafiken är nedlagd under sommaren.
Därifrån går taxin vidare till en öppen hållplats där den ordinarie linjebussen plockar upp passagerarna.
Precis som vanligt behöver resenären bara betala för en vanlig bussbiljett.
Den som vill ta taxibussen måste dock meddela det minst en dag i förväg.
- Det är en viss inställelsetid. Är det ingen som hör av sig kommer inte heller taxibussen att gå, säger Lindström.
På det här sättet vill kommunen sänka kostnaderna.
- Det är inte föredömligt varken ekonomiskt eller för miljön att köra en buss på sträckor där väldigt få vill åka. På det här sättet når vi en billigare lösning med körningar varje gång passagerare finns.
Tre linjer berörs
Försöket kommunen inför kommer att gälla för tre linjer under sommartabellens drygt tio veckor.
Sträckorna är:
nStorsund-Koler-Böle.
nRoknäs-Sjulnäs-Böle.
nSjulsmark-Nybyn-Norrfjärden.
För Nea innebär det här att hon får åka taxibussen från Sjulnäs till Böle och där ansluta till bussen mot stan. På vägen hem blir det omvänt.