I år är samma sak på väg att hända igen och det har fått henne att reagera.
- För att ta mig till stan utan busstrafik måste jag cykla 17 kilometer. Det känns inte tryggt; vägarna är smala och det är inte kul att köra över bron där långtradare dundrar fram.
I ett medborgarförslag föreslår hon att kollektivtrafiken återinförs i Infjärdensområdet under sommaren.
- Vi är nio byar här som blir utan linjer medan de finns kvar i andra byar. Det är en kränkande särbehandling. Nu kan det inte bli sämre, botten är nådd, säger Granström.
Hon ser det som självklart att busslinjerna ska finnas under hela året och hänvisar till en levande landsbygd och kommunens miljömål.
Titta på lösningar
Kommunalrådet Peter Roslund (S):
- Naturligtvis är det inte bra att det inte finns kollektiv trafik i vissa byar under sommaren
Sedan årsskiftet är det kommunen som styr över vilka busslinjer som ska vara i bruk.
- Det här är en ekonomisk fråga som kommunfullmäktige får ta ställning till. Det kan gå att få till andra lösningar än att behålla turerna exakt som det ser ut på vintern. Men något konkret förslag har jag inte, säger Roslund.
I sitt svar på medborgarförslaget framför han att det kostar 135 000 kronor att återinföra sommartrafiken enbart för linje 208 som då i snitt har två personer per resa.
Han föreslår att teknik- och gatukontoret ska titta på alternativa lösningar som är billigare men som ändå innebär att personer kan ta sig till Piteå.
Nea Granström har sin åsikt klar.
- Det behövs en buss till respektive by från stan varje dag. Om det bara går någon tur i veckan är det inte självklart att läkarbesök eller vad det nu är kan passas in till just den dagen.
På måndag tas medborgarförslaget upp i kommunfullmäktige.
- Jag ska dit och lyssna, kanske säger jag några ord också, säger Nea Granström.