Näthandel ger posten ökad utdelning

Breven har blivit färre, men paketen har blivit fler. Den snabbväxande näthandeln mellan privatpersoner har till viss del kompenserat Postens minskade brevskörd under 2000-talet.- I centrala Piteå har vi dessutom haft så pass stor inflyttning att vi inte märker av någon minskad utdelning, säger Peter Burman, utdelningschef i Piteå Syd.

Brevbäraren Kjell Lundmark (till vänster) och Peter Burman, utdelningschef för Posten i de centrala delarna av Piteå kommun, märker av att företagen skickar färre brev. Men det kompenseras till stor del av den ökade distanshandeln med nätprodukter som skickas som brev och paket. Dessutom har antalet hushåll i centrala Piteå blivit fler, säger Peter Burman.

Brevbäraren Kjell Lundmark (till vänster) och Peter Burman, utdelningschef för Posten i de centrala delarna av Piteå kommun, märker av att företagen skickar färre brev. Men det kompenseras till stor del av den ökade distanshandeln med nätprodukter som skickas som brev och paket. Dessutom har antalet hushåll i centrala Piteå blivit fler, säger Peter Burman.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2008-06-24 07:43
Internet har lett till en omvälvning inom postgången. Användandet av e-post, elektroniska fakturor och internetbanker har gjort att företag och banker skickar färre brev till privatpersoner och företag. Å andra sidan har den ökade näthandeln, på bland annat annons- och auktionssajter som Blocket och Tradera, lett till att fler paket skickas med post.
Färre försändelser
En sammanställning som Statens institut för kommunikationsanalys, Sika, gjort tillsammans med Statistiska centralbyrån visar att det totala antalet postförsändelser (brev, paket, adresserade tidningar och reklam) i Sverige förra året uppgick till nästan 6,4 miljarder. Det är en ansenlig mängd, men ändå en minskning med 4,9 procent jämfört med 2006, och med 21,4 procent jämfört med 2002.
Mest nedåt gick det förra året för försändelser med brev, adresserade tidningar, direktreklam och paket under två kilo, som minskade med 8,3 procent till 2,8 miljarder. Försändelser med oadresserad reklam och gruppreklam minskade med 2,2 procent till nästan 3,5 miljarder. Däremot ökade antalet försändelser med paket över två kilo med 6,7 procent, till 49 miljoner.
Mindre A-post
Posten AB och Citymail, de två största företagen som bedriver tillståndspliktig postbefordran, svarade för omkring 90 procent av trafikvolymen på 6,4 miljarder försändelser. Posten märker framför allt av minskningen av brev med övernattsbefordran, så kallad A-post.
- Under de första åren av 2000-talet minskade A-posten med omkring fem procent varje år, men nedgången har dämpats under de tre senaste årens högkonjunktur, säger Markus Trautmann, tillförordnad presschef på Posten AB.
- Vi hade en viss minskning av A-posten även förra året. Men B-posten och reklamen var stabil, vi ökade till och med utdelningen av reklam. Och den ökade e-handeln märker vi av i form av fler paket, säger Markus Trautmann.
Pakettrend
Några siffror för enskilda län och kommuner finns inte att tillgå. I Postens utdelningsområde Piteå Syd, som består av de centrala delarna av Piteå kommun, har dock de 22 brevbärarna fullt upp.
- Vi märker visserligen av att företagskommunikationen, brev från företag till företag och företag till privatpersoner, har minskat. Men det kompenseras till stor del av den ökade distanshandeln med nätprodukter som skickas som brev och paket. Dessutom har antalet hushåll i centrala Piteå blivit fler, säger Peter Burman, utdelningschef i Piteå Syd.
Fastighetsboxar
Den kraftiga ökningen av antalet paket som skickas mellan privatpersoner är en av anledningarna till att postutdelarna vill ha fastighetsboxar istället för brevinkast i hyresfastigheterna.
- Då kan vi dela ut cd-skivor, bokpaket, toner till skrivare, fotokartonger och annat som inte ryms i brevinkasten, och kunderna slipper hämta ut dem hos sitt postombud, säger Peter Burman.
Piteå Syd omfattar omkring 11 000 hushåll och företag i centralorten Piteå, med postnummer som börjar på 941. I den andra delen, Piteå Nord (som innefattar Hortlax, Norrfjärden och Öjebyn) finns cirka 10 000 avlämningsställen.
- I hela Piteå kommun delas det ut bortåt 40 000-45 000 försändelser varje dag. Och sen tillkommer all reklam. Den har ökat med 17-20 procent per år de tre senaste åren, säger Peter Burman.
Omkring 67 procent av postförsändelserna skickas från företag till företag, 30 procent skickas från företag till privatpersoner, och tre procent från privatperson till privatperson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om