Munksund 5 mötte solskenet efter 60 år på botten

Vid 14.30-tiden på fredagseftermiddagen klöv Munksund 5 vattenytan efter ett lyckat lyft av kranen Ladbrok. "Den kom upp fint", säger Jan Lindbäck, vd för företaget som gjorde jobbet. Misstankarna om att båten innehåller tjockolja stärktes när man hittade olja i brädgången.

Munksund 5 är ovanför vattenytan igen efter en lyckad insats av flytbärgaren Lodbrok och förtaget Marine solutions MG samt underentreprenörer.

Munksund 5 är ovanför vattenytan igen efter en lyckad insats av flytbärgaren Lodbrok och förtaget Marine solutions MG samt underentreprenörer.

Foto: Jens Ökvist/Frilans

Piteå2023-10-13 18:30

Tidigt på fredagsmorgon anlände flytkranen Lodbrok till vrakplatsen som hade märkts ut och förberetts av dykare dagen innan. Kranen lyften upp Munksund 5 cirka 1,5 meter i propelleraxeln så att dykare kunde få under de tjocka stålvajrar som båten lyftes upp i.

Sakta, sakta närmade sig bogserbåten vattenytan och det gick nästan att ta på stämningen bland inblandad personal och åskådare i fritidsbåtar som hade samlats.   

Jan Lindbäck, vd på Marine solutions MG, var nöjd efter bärgningen. "Men mycket jobb återstår", säger han.
Jan Lindbäck, vd på Marine solutions MG, var nöjd efter bärgningen. "Men mycket jobb återstår", säger han.

Jan Lindbäck, vd för Marine solutions MG som fick uppdraget av Piteå kommun, är nöjd.

– Den kom väldigt fint upp, men det är inte färdigt än. Den innehåller otroligt mycket sand och slam så det är svårt att komma åt utrymmena. Båten är väldigt tung, den borde väga 70-80 ton och vi lyfte 140 ton, säger han.

Nu ska Munksund 5 fraktas till Sandholmen och där ska man kontrollera om den innehåller tjockolja eller inte. Redan under fredagen när vraket precis hade bärgats såg man spår av olja i båten.

Båtens skick är tveksamt och om den ska restaureras kommer det att kosta stora pengar.
Båtens skick är tveksamt och om den ska restaureras kommer det att kosta stora pengar.

– I och med att skrovet verkar tätt så får allt vara kvar tills den står på land, säger Lindbäck.  

Dykaren Chris Nyström var en av dem som kopplade vajrarna under Munksund 5 och sikten var dålig.

– Uppskattningsvis såg man en meter. Det var mörkt och mycket skräp i vattnet så det var svårt att navigera sig där nere. Det svåraste var att mäta in vart lyftoken hamnade så att båten skulle komma upp någorlunda rakt, berättar han.

Munksund 5 är ovanför vattenytan igen efter en lyckad insats av flytbärgaren Lodbrok och förtaget Marine solutions MG samt underentreprenörer.
Munksund 5 är ovanför vattenytan igen efter en lyckad insats av flytbärgaren Lodbrok och förtaget Marine solutions MG samt underentreprenörer.

På bryggan intill Storfors varv och marina har flera nyfikna Piteåbor, många utrustade med kikare och kameror, samlats för att följa det pågående bärgningsarbetet ett par hundra meter ut i fjärden.

– Känslorna är varma för Munksund 5, min farfar Nils Norberg jobbade på båten. Han har arbetat mycket för att den här bärgningen skulle ske. Jag önskar att han hade fått uppleva det här i dag, säger Cecilia Norberg.

Cecilia Norbergs farfar, Nils Norberg, jobbade som maskinist på Munksund 5. Tillsammans med Anders Pettersson och hunden Dagny intog de kaffe på bryggan.
Cecilia Norbergs farfar, Nils Norberg, jobbade som maskinist på Munksund 5. Tillsammans med Anders Pettersson och hunden Dagny intog de kaffe på bryggan.

Hon hoppas att man ska ta vara på båten och att man ska ställa upp den på land så att man kan titta på den.

Intresset för bärgningen är stort och när PT var på plats stod ett 40-tal personer på olika platser i hamnen för att följa arbetet på håll. Peter Sjöström var en av dessa och han har tidigare arbetat som dykare. För drygt 15 år sedan dök han ner till Munksund 5 och in i maskinrummet.

Peter Sjöström, före detta dykare, och Kent Jonsson, Piteå båtmuseum, följde bärgningsarbetet från bryggan.
Peter Sjöström, före detta dykare, och Kent Jonsson, Piteå båtmuseum, följde bärgningsarbetet från bryggan.

– Men det var väldigt grumligt vatten, berättar han.

Per Lundström, Öjebyn, var utrustad med kikare. Även han var övertygad om att bärgningen skulle bli lyckad under fredagen.
Per Lundström, Öjebyn, var utrustad med kikare. Även han var övertygad om att bärgningen skulle bli lyckad under fredagen.
Många nyfikna Piteåbor hade samlats på bryggan vid Storfors varv för att följa bärgningsarbetet.
Många nyfikna Piteåbor hade samlats på bryggan vid Storfors varv för att följa bärgningsarbetet.
Bärgningen från ovan.
Bärgningen från ovan.
Torgny Östman följde bärgningen från sin båt. Han har en bakgrund som matros på en bogserbåt.
Torgny Östman följde bärgningen från sin båt. Han har en bakgrund som matros på en bogserbåt.
Lasse Eriksson och Erling Lundmark stod på bryggan vid Storfors varv, utrustade med kamera, för att följa bärgningsarbetet.
Lasse Eriksson och Erling Lundmark stod på bryggan vid Storfors varv, utrustade med kamera, för att följa bärgningsarbetet.
Jan Lindbäck, vd Marine solutions MG, var nöjd.
Jan Lindbäck, vd Marine solutions MG, var nöjd.
Ulrik Sundström, Piteå kommuns projektledare, följde bärgningen på nära håll.
Ulrik Sundström, Piteå kommuns projektledare, följde bärgningen på nära håll.
Campingägaren Tomas Lindbäck var på plats.
Campingägaren Tomas Lindbäck var på plats.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!