NCC begärde tidigare förlängd respit för att presentera en lösning för att muddra hamnen till rätt djup och på onsdagskvällen diskuterades frågan med representanter för Piteå kommun.
– Vi tror att vi är på rätt väg. Det finns lite olika lösningar som vi diskuterar med kommunen och målsättningen är att vi ska hinna med det i vår, säger Jonas Pettersson, produktionschef på NCC.
Tiden börjar bli knapp?
– Ja, men det är tre månader kvar. Vi kan absolut hinna med det i vår, men vi måste komma igång senast i början av mars.
Har ni löst ansvarsfrågan?
– Vi har lite olika uppfattningar om kostnadsfrågan. Jag räknar med att vi når en lösning på den punkten, säger Jonas Pettersson.
Huruvida kommunen beställt ett visst djup i hamnbassängen som sedan inte NCC efterlevt vill han inte kommentera.
– Det är diskussioner vi för med kommunen. Det primära är trots allt att få hamnen funktionsduglig.
Kommunens näringslivschef David Sundström har dock uppfattningen att det är NCC som ska stå för kostnaden.
– Det är viktigt att vi når en inriktning när det gäller kostnadsfrågan, men där är vi inte. NCC har inte tagit på sig kostnadsansvaret, men heller inte framfört något annat krav.
Kan det innebära att kostnadsfrågan måste avgöras rättsligt?
– Det hoppas jag inte. Det vore ett misslyckande, men visst ökar risken för en konflikt om det drar ut på tiden, säger David Sundström.
Samtidigt säger Sundström att det var ett framsyftande möte med NCC på onsdagskvällen.
– Jag är gladare idag än igår. Vi jobbar med en handlingsplan och rent tekniskt finns det en tänkbar lösning för hur man kan gå till väga. Det ger förutsättningar att få muddringen gjord i vår.
Innebär det att ni kan ge klartecken och skriva avtal med hamnföreningen?
– Nja, det börjar bli ont om tid för Bondö marina när det gäller beställningar av bryggor och så vidare. Blir det ingen muddring i vår så måste vi hitta provisoriska lösningar för drabbade båtägare.
– På ett sätt kanske det är bättre att skjuta på muddringen till hösten då det är isfritt och därmed lättare att genomföra arbetet. Då får vi också mer tid att lösa ansvarsfrågan med NCC, säger David Sundström.
I nuläget tycks dock inriktningen vara att utföra muddringen under våren. I vart fall anses förutsättningarna finnas rent tekniskt. Huruvida det innebär att hamnföreningen är redo att skriva på ett arrendeavtal redan nu är oklart.