Motordrivna rariteter på tisdagsutflykt

Varje tisdagskväll under sommaren träffas ett gäng veteranbilsentusiaster på kyrkparkeringen i Piteå. Sedan far de i sina fantastiska gamla bilar till någon lämplig plats i stadens omgivningar för att fika, grilla och umgås.

Veteranbilsentusiasterna har denna tisdag åkt till Holmträsk på inbjudan av Jan och Ewa Forsberg. I mitten på bilden ses en annan Jan, med efternamnet Höglund.

Veteranbilsentusiasterna har denna tisdag åkt till Holmträsk på inbjudan av Jan och Ewa Forsberg. I mitten på bilden ses en annan Jan, med efternamnet Höglund.

Foto: Emma Bergstrand

PITEÅ2009-07-30 06:00
Denna tisdag då PT deltar i den "lokala antikrundan" är det ovanligt många som mött upp. Mellan 15 och 20 bilar och cirka 25 personer har inbjudits att komma och besöka Jan och Ewa Forsberg i Holmträsk.
- Vi brukar vara 10-12 bilar
annars. Men Pitesektionen av Norrlands Motorhistoriker, som vi tillhör, har faktiskt närmare 300 medlemmar, säger Peter Larsson som bor i Svensbyn och som är initiativtagare till tisdagsutflykterna.
Stor bredd på bilar
Det är stor bredd på de bilar som rullar i väg längs Sundsgatan på väg mot den vackra Alterdalen: en amerikansk Nash 600 från 1947, en Volvo P1900 från 1956, ett par Mercedes-Benz, ett par Triumph Spitfire, en Volkswagen 1300, några Volvo PV, en Cadillac från 1964 och så vidare.
- Det ska vara stor bredd på fordonen, allt med motor är välkommet, mopeder också! säger Peter Larsson.
Sven-Ola Forsgren har kört ända från
hemorten Södertälje med sin Nash.
I Umeå började motorn hacka betänkligt och han själv blev också en smula skakis.
- Jo, då vart jag smått nervös. Anledningen till mankemanget visade sig vara en liten spricka i brytarlocket som gjorde att
motorn inte gick på alla cylindrarna, säger bilfantasten som ägnat en stor del av sitt yrkesverksamma liv - inte åt bilar, men åt att trycka sedlar på Tumba sedelbruk. Forsgren tog sig i alla fall till Piteå, där svågern bor, samt till det egna torpet i Långträsk.
En annan raritet som luftas denna afton med regntunga skyar i
Pitebygden är en läckert gul, cabbad Volvo P1900 med plastkaross.
- Det tillverkades endast 67 exemplar av denna Volvos första sportbil och det finns bara 25-30 bilar kvar. Min bil lär vara den enda i Norrland, säger Lennart Norberg från Bergsviken och berättar att han köpte bilen 1972.
- Och sedan renoverade jag den i sju år.
Lennarts bil rullade i USA innan den kom till Sverige och hamnade i "Bersika". Modellen tillverkades 1956-1957. Seija Höglunds och maken Jannes vita PV 544 med B18-motor är ovanlig i åtminstone en bemärkelse, nämligen att den aldrig blivit omlackerad.
Visst har originallacken sina små skavanker, men med tanke på att det är 1962 års modell och att denna kärra har rullat 19 000 mil så är den anmärkningsvärt fin.
Janne Höglunds drömbil är
annars en Mustang från 60-talet, som han hoppas kunna köpa en vacker dag.
Seija har också en drömbil, men vilken den är vill hon inte avslöja.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om