Missnöjd kund vinner tvist mot byggföretag

En missnöjd kund anmälde ett byggföretag för att ha gjort ett dåligt jobb och kräver 43 800 kronor. Allmänna reklamationsnämnden ger kunden rätt i sak och rekommenderar bolaget att betala tillbaka en del av pengarna.

Allmänna reklamationsnämnden rekommenderar byggföretaget att återbetala 3 800 kronor. (Arkivbild)

Allmänna reklamationsnämnden rekommenderar byggföretaget att återbetala 3 800 kronor. (Arkivbild)

Foto: Frida Enberg

Piteå2021-06-17 06:00

I början av 2019 beställde Piteåbon en småhusentreprenad av byggföretaget. Det handlade om totalrenovering och utbyggnad av en villa. Priset blev 2,5 miljoner kronor.

I maj 2019 upptäckte kunden fel i arbetet som inte utförts fackmässigt och orsakat fördröjning av projekttiden med sex månader. Därför vill kunden att hens del av slutfakturan 40 000 kronor makuleras, samt att återbetalning sker av felaktigt debiterad faktura med 3 800 kronor.

Kunden har bland annat anmärkt på höjdskillnader i köksdelen, det skiljer 5,6 centimeter ovan skåpen på ett avstånd av fyra meter. I hallen skiljer det 2,5 centimeter på ett avstånd av cirka tre meter. En fördröjd och utdragen projekttid har dessutom medfört högre kostnader samt ökad stress, ökad arbetstid i projektet med ständiga avbrott och upprepningar om vad som bestämts och ett längre temporärt boende än planerat.

Byggföretaget å sin sida medger återbetalning med 3 800 kronor men motsätter sig kravet i övrigt. Man menar att objektet är ett gammalt hus från 60-talet där ingenting är rakt, många kompromisser behövs och det är kunden enligt byggföretaget väl medveten om. I samband med upptäckten av att huset satt sig hölls en dialog med kunden där beslut togs att golvet skulle riktas men inte taket.

Allmänna reklamationsnämnden rekommenderar byggföretaget att återbetala 3 800 kronor, men avslår kundens krav på 40 000 kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!