Missnöjd bilköpare fick rätt

Allmänna reklamationsnämnden har beslutat att rekommendera företaget Svenska Bilgruppen AB i Stockholm att kompensera en missnöjd kund i Piteå.

Piteå2007-05-22 00:00


Mannen hade köpt bilen, en Volvo V70 -00, i Stockholm i augusti 2006 där hans bror hämtade den. Han tog själv över bilen i Gävle och märkte direkt att bilen ryckte och efter cirka 10 mils körning tändes ETS-lampan. Vid hemkomst kontaktade han bolaget omgående och fick rådet att byta tändstift och bensinfilter. En lokal verkstad konstaterade dock att felkoderna tydde på fel i spjällhuset. Han försökte kontakta säljaren igen men lyckades inte. Efter tre veckor vände han sig till konsumentvägledare som inte heller fick kontakt med bolaget. Han lät göra avgastest på Nordiska bil AB (märkesverkstad) där fel på spjällhuset konstaterades.

Slutligen kom han i kontakt med säljaren, där denne uppgav att parterna kommit överens om att köparen skulle åtgärda eventuella fel och att priset därför sänkts från 99 000 till 95 000 kronor. Då lät mannen Nordiska bil AB reparera bilen till en kostnad av 4 122 kronor för spjällhus och 1 644 kronor för montering/nerladdning av mjukvara.

Köparen anser inte, till skillnad från säljaren, att bilens värde i och med reparationen har höjts. Besiktningsprotokoll visar att bilen hade fel på motorelektroniken vid besiktningen i april 2006 och att dessa fel hade åtgärdats vid ombesiktning i maj. Han anser att felet inte åtgärdades på ett varaktigt sätt eftersom motorstörningar uppstod redan samma dag som bilen levererades.



Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om