En vecka har gått med Piteå-Tidningen i sina nya kläder. Mycket har satt sig och den tidning du har framför dig i dag kommer att ha detta utseende i några år framöver - i det stora.
Men fortfarande slåss vi med problem runt detaljer i omgörningen och jag vill att ni fortsätter att höra av er med ris och ros. Vi säger internt att varje tidning ett antal veckor framöver ska ses som provtryck och vi ska lyhört förändra det som inte uppskattas.
Sådana förändringar har redan skett. Den uppmärksamme noterar att graden på Inblicken på förstasidan blivit större och att huvudet på webbens ingångssida justerats och en del annat pyssel.
Andra problem vi söker lösning på är att vissa färgvinjetter och faktarutor blir svårlästa i de exemplar där trycket inte haft hundraprocentig passning.
För oss som jobbar med tidningen är den största utmaningen att hålla i det tempo eller grundform den nya layouten är tänkt att ha. Det vill säga fler nyheter med kortare texter, kombinerat med faktarutor eller andra tillägg som gör tidningen lättare och snabbare att läsa i kombination med större artiklar och uppslag för fördjupning i enskilda ämnen.
Det är här vi ser den stora vinsten med formen. Förra upplagan av Piteå-Tidningen tenderade att vara jämntjock med lika mycket textmängd oavsett faktainnehåll och vikt.
Vi strävar alltså efter mer spänst i tidningen där vi hårdare bedömer varje inslag och försöker hålla ned tompratet och koncentrerar oss på relevant innehåll. Detta sker över alla ämnesområden och i hela tidningen.
Det ska inte uppfattas som om vi har ändrat policy för vad vi skriver om. Vardaliga personporträtt ska finnas i Piteå-Tidningen vid sidan om stora industriella satsningar. Bredden är mycket viktig i vårt dagliga nyhetsarbete.
Det finns ett par viktiga trender som vi tagit fasta på i omgörningen av Piteå-Tidningen. En är läsarundersökningar som visar att snittläsaren ägnar 19 minuter per dag åt sin dagstidning. En siffra som för bara tio år sedan var 25 minuter. En annan är att det absolut viktigaste för läsarna är att tidningen, vid sidan om att komma i tid, ska vara lätt att hitta i.
Vi gör en tidning i dag som är mycket lätt att hitta i, som går snabbt att ögna igenom för den som har bråttom men som också innehåller merläsning och fördjupning för den som vill veta mer.
Hör av dig om hur du tycker vi lyckas med den föresatsen.
VECKANS BÄSTA:
Debatten om Piteå-Tidningens nya form blev het och omfattande. Vårt öppet hus lockade hundratals besökare under måndagen och på webben slog vi nästan rekord i debattinlägg. Oavsett åsikt visar debattlustan att det finns ett mycket stort engagemang runt Piteå-Tidningen. Det tackar vi för och tar ödmjukt oss an uppgiften att göra en tidning som så många som möjligt gillar.
VECKANS VÄRSTA:
Jag noterade att bildningsförbundet NBV:s logga fanns i en annons i Piteå-Tidningen inför ett evenemang med titeln "tidigare-liv-seans" med ett rikskänt medium. Det kändes märkligt. Folkbildningen är viktig och har säkert haft stor betydelse för att vi kommit bort från tron på vättar, troll, samtal med döda, spiritism och annat svammel och istället byggt kunskap som driver samhället framåt.