Under sommaren 2018 utfördes arbeten på Strömnäsgatan på sträckan mellan Lasarettsvägen och Durrnäsvägen. Syftet var att skapa en trygg och säker trafikmiljö med en ny kantstensavskild gång- och cykelväg och tillgänglighetsanpassade busshållplatser. Arbetet drog ut lite på tiden men den 24 september invigdes den ombyggda sträckan. Tanken var att fortsätta ombyggnaden av Strömnäsgatan under 2019 och då göra resterande sträckor, från Lasarettsvägen och Lasarettsbron samt mellan Durrnäsvägen och Slingan. Det hela hängde dock på att man skulle få pengar från Länstransportplanen. Något som nu blivit klart. Kommunen har sökt och tilldelats 3,2 miljoner kronor.
– Vi är oroligt glada över bidraget från Länstransportplanen eftersom Strömnäsgatan har varit en saknad länk i vårt gång- och cykelvägnät. Ombyggnationen av dessa två sträckor kommer att skapa ett trafiksäkert och sammanhängande gång- och cykelstråk mellan Pitholm och centrala Piteå säger projektledare Joakim Lundberg.
Han förklarar att den största förändringen kommer att göras på sträckan mellan Lasarettsvägen och lasarettsbron, som i dagsläget bedöms vara väldigt dålig.
– En stor förändring är att all gång- och cykeltrafik ska ledas om från ”sjukhussidan till Strömbackasidan”. Som det är i dag leds de gående som kommer från stan, förbi entrén till akuten precis utanför dörren och även just utanför ambulansintaget. Det ska vi ändra på så att gång- och cykeltrafiken hamnar på andra sidan vägen, mot Strömbacka, säger Joakim Lundberg.
Den cykel- och mopedparkering som i dag finns mellan ambulansintaget och Strömbacka tas bort. De mopeder som ska till Strömbacka kommer att hänvisas till infarten från Lasarettsvägen.
– I nuläget finns sex bilparkeringsplatser utanför akuten. Dessa ska fördubblas till antalet. För att detta ska vara möjligt breddas passagen och en del av det lilla skogsområdet i anspråk.
I vanliga fall är en g/c-väg tre meter bred där gång- och cykeltrafikanter samsas. Här byggs istället en 1,8 meter bred väg för gångare och en 2,25 meter bred väg för cykel.
– Det blir en mittlinje och symboler i vägbanan för att tydliggöra trafiken. Vi kommer också att sätta in fartdämpande åtgärder på cykelbanan, där det kan bli höga hastigheter i nedförsbacken mot bron, säger Joakim Lundberg.
I maj 2019 sätts spaden i jorden och i slutet av september beräknas allt vara klart.