Inte nog med det, turistföretagarna i norr har den största framtidstron. 61 procent av de tillfrågade ser positivt på det egna företagets ekonomiska utveckling, medan företagarna i södra Sverige har en desto dystrare syn på framtiden.
– Optimismen är troligtvis ett resultat av den allmänna högkonjunkturen i Norrbotten, säger Annika Fredriksson, vd på Swedish Lapland Tourism.
Siffrorna visar att 52 nya turistföretag startades i Norrbotten i fjol. Det enskilt största hindret för fortsatt tillväxt anses vara begränsad tillgång till investeringsvilligt kapital, men även dålig infrastruktur är en faktor.
Bra med Arvidsjaursflyg
Flyglinjerna mellan Tyskland och Arvidsjaur anges som goda exempel som bör utvecklas.
– Det finns ett stort internationellt intresse för vårt utbud i regionen, men det är stenhård konkurrens och bra kommunikationer är avgörande för att vi ska kunna locka fler besökare hit, säger Annika Fredriksson.
Ungdomar en resurs
Cirka 16 500 svenska turistföretag bidrog till att omsätta 276 miljarder kronor under förra året, vilket är en rekordsumma. Enbart i norr har var femte turistföretagare för avsikt att nyanställa inom det närmsta året.
– Diskussioner kring ungdomsarbetslöshet är en brännande fråga i hela EU i nuläget och ungdomar är en grupp som ofta får sina första jobb inom just besöksnäringen. Därför är det oerhört viktigt att beslutsfattare fortsätter att sända tydliga och positiva signaler till våra turistföretagare så att de vågar fortsätta satsa och bidra med fler nya arbetstillfällen, säger Annika Fredriksson.