Lokföraren sÄg lastbilen: "Klart och tydligt"

Lokföraren sÄg lastbilen klart och tydligt sekunderna innan kollisionen som ledde till kollegans död. "Han mÄste ha uppfattat att lastbilen skulle stanna", sÀger han.

Den första november omkom en radioloksoperatör pÄ Green Cargo i en kollision med en lastbil. PÄ onsdagen vittnade mannens kollega, lokföraren vid olyckan, under rÀttegÄngens tredje dag. (Arkivbild)

Den första november omkom en radioloksoperatör pÄ Green Cargo i en kollision med en lastbil. PÄ onsdagen vittnade mannens kollega, lokföraren vid olyckan, under rÀttegÄngens tredje dag. (Arkivbild)

Foto: Jens Ökvist

PiteÄ2021-11-17 18:00

Under den tredje rÀttegÄngsdagen hölls fem vittnesförhör gÀllande dödsolyckan pÄ Smurfit Kappa i november 2019. Först ut var lokföraren, som varit radioloksoperatör sedan 1987 och arbetat med den omkomne mannen i över 20 Är.

Han beskriver arbetet vid olyckan som ett dagligt rutinarbete. Han befann sig i mitten av tÄgsetet och körde med en dosa magen. Kollegan stod pÄ sista vagnen och rapporterade framkomligheten via radion.

– Han kör backsignalen som vanligt. NĂ€r vi kommer in pĂ„ Kappas omrĂ„de hör jag bara hur det knastrar till i radion, som att han ska sĂ€ga nĂ„got. DĂ„ vĂ€nder jag mig om ett kvarts varv och ser lastbilen. DĂ„ bromsar jag, men det tar bara en–tvĂ„ sekunder sĂ„ krockar vi.

Lokföraren stod pĂ„ andra sidan vid kollisionen och sĂ„g inte sjĂ€lv smĂ€llen – men kĂ€nde den. Enligt vittnet tar det ungefĂ€r 10-20 meter att fĂ„ stopp pĂ„ tĂ„get i den lĂ„ga hastigheten det framfördes i.

Åklagaren Christer B JarlĂ„s hade Ă„beropat lokföraren som vittne.
Åklagaren Christer B JarlĂ„s hade Ă„beropat lokföraren som vittne.

Åklagaren undrade hur sikten var vid olyckan.

– DĂ„ jag vĂ€nde mig om sĂ„g jag dĂ„ lastbilen klart och tydligt, sĂ€ger lokföraren, som uppskattar att han sĂ„g lastbilen pĂ„ 120 meters avstĂ„nd.

Han hoppar av tÄget och söker förgÀves kontakt med kollegan via radion. Han kollar till lastbilschauffören först och ser inte sin kollega.

– Till slut ser jag honom. Han satt fastklĂ€md.

Lokföraren har tÀnkt mycket pÄ hÀndelsen sedan den intrÀffade.

– Han mĂ„ste ha uppfattat att lastbilen skulle stanna. Det Ă€r det enda jag kan tĂ€nka mig. Han har garanterat sett lastbilen, men trott att den skulle stanna, sĂ€ger han.

Det kunde lika gÀrna ha varit han som stod pÄ den sista vagnen. Arbetsfördelningen varierar och bÄda mÀnnen kunde göra bÄda uppgifterna, berÀttar vittnet.

Flera parter stÀllde frÄgor angÄende ljusförhÄllandena. Lokföraren hÀvdar att belysningen alltid varit tillrÀcklig och att den var det Àven vid olyckstillfÀllet.

Green Cargos ombud, advokat Cecilia Kindgren-Bengtsson, stÀllde frÄgor till lokföraren om hur bolaget tar till sig pÄtalade sÀkerhetsrisker.
Green Cargos ombud, advokat Cecilia Kindgren-Bengtsson, stÀllde frÄgor till lokföraren om hur bolaget tar till sig pÄtalade sÀkerhetsrisker.

Tio dagar efter olyckan var ett blixtljus placerat pÄ den bakre vagnen och en ficklampa fÀst pÄ signalgivarnas bröst. Vittnet tycker att sÀkerheten pÄ Green Cargo Àr bra. Gör man pÄpekanden gÀllande sÀkerheten brukar de ÄtgÀrdas, hÀvdar han.

– Ibland samma dag.

NÀr lokföraren stÄr mitt pÄ tÄget har han ingen hastighetsmÀtare, men med sin erfarenhet uppskattar han den till runt 10 kilometer i timmen. Uppgifterna om att tÄget gick 16 kilometer i timmen tillbakavisar han.

– Jag har fĂ„tt uppgifter om att det gick 11 kilometer i timmen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!