Livsfarligt missbruk av korsning

Lassbacksvägen som går över E4 mellan Borgarudden och Lassbacken missbrukas av bilister menar närboende. De grindar som ska hindra biltrafik är olåsta och kan öppnas av vem som helst.

Spår i snön. Hjulspår i snön vittnar om att utfarten används.

Spår i snön. Hjulspår i snön vittnar om att utfarten används.

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2016-02-09 22:00

När E4 förbi Norrfjärden byggdes om, försågs med mitträcke och planskild korsning, stängde man också möjligheten att korsa E4 mellan Borgarudden och Lassbacken. Mitträcket som skiljer de båda avfarterna åt, är dock inte intakt. En öppning i räcket finns mellan de båda avfarterna. Öppningen är tillräckligt stor för att kunna nyttjas av polis och räddningstjänst i samband med utryckningar.

Roland Cederlund, boende i närområdet, brukar ofta promenera förbi och genom öppningen i mitträcket. Han säger att han vid ett flertal tillfällen sett bilspår där och att grindarna inte längre är låsta, utan går att öppna för vem som helst.

– Jag förstår inte hur det kan få vara så här. Det har lagts ner miljoner på E4-bygget för att avfarter och korsningar ska bli säkrare och så kör man igenom där, istället för att ta sig till viadukten där det är meningen att trafiken ska köra.

Roland Cederlund förstår inte hur Trafikverket tänkt med nämnda utfarter och säger att skyltningen är otydlig.

– På "Norrfjärdensidan" finns en skylt i korsningen Håkingevägen/Lassbacksvägen som visar på återvändsgränd. Kör man ändå ut på Lassbacksvägen mot E4 så är det ingen låst avspärrning mot E4 (grindarna är olåsta). Det finns en en förbudsskylt mot vänstersväng, en stopp-skylt och det verkar tillåtet att svänga höger, säger han.

Sedan vägen byggts om är det meningen att den som kommer från Borgarudden och ska till Norrfjärden, ska ta den nybyggda vägen över Sandlaberget till nya viadukten och därifrån över till Norrfjärden.

Utifrån Roland Cederlunds observationer om bilspår innanför grindarna, verkar det dock som att alla inte vill följa den nya ordningen.

Han är orolig för att en olycka ska inträffa och pekar på att det är livsfarligt att öppna grindarna och köra ut på E4 där.

– Meningen med E4 bygget är ju att korsningarna och överfarterna ska bli säkrare. För att det ska bli det ska nya viadukten användas. Visst innebär det en liten omväg men särskilt långt är det ju inte.

Roland Cederlund ifrågasätter varför det ens finns en öppning i mitträcket och pekar på kraftigt förhöjd olycksrisk.

– Jag antar att det har med utryckningsfordon och kanske snöröjning att göra, men inga andra ska ju köra där.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om