Lindas glaskonst erövrar världen

lsli är namnet på glasblåsaren och formgivaren Linda Isakssons nya varumärke. Ett internationellt varumärke särskiljt från Heta hyttan och som kommer att inrymma Linda Isakssons exklusivare konst.

Delar av utställningen "Tänk om" fanns med på fredagens vernissage/lansering.

Delar av utställningen "Tänk om" fanns med på fredagens vernissage/lansering.

Foto: Camilla Berglund

PITEÅ2014-04-25 17:58

Roots heter den första serien i nya varumärket och på fredagskvällen visades den upp i Järnspisens lokaler tillsammans med axplock ur konstutställningen "Tänk om".

Isli föddes i ett mentorskapsprogram i Sparbankens regi för cirka ett år sedan.

Svårt att nå ut

– Jag funderade mycket på hur svårt det är att ha ett konstnärsskap här uppe och hur svårt det är att nå ut med sin konst, säger Linda Isaksson, som i samma veva inledde ett samarbete med Mats Långström på Helikopter.

Hon sökte ekonomiskt stöd av "Främja kvinnligt företagande" och beviljades 50 procent av satsningen.

Två trendutställningar

Serien Roots som än så länge består av vinglas med "rotfot" och en karaff med "rotlock" har fått stor uppmärksamhet och blivit utvald att ingå i två trendutställningar i Stockholm.

– Det har gått riktigt bra och Roots har sålt bra i södra Sverige. Nu känns det kul att få ha en lanseringsfest för varumärket på hemmaplan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om