Lättare kontakta kommunen

Nu ska det bli enklare för Piteborna att kontakta Piteå kommun. På fredag lanseras en ny webbplats, ny app och kundtjänsten Medborgarservice.

PITEÅ2014-06-12 18:48

– Pitea.se kommer att få ett helt nytt utseende och en del nya funktioner som ska göra informationen på webbplatsen mer tillgänglig. Men det viktigaste är att den nu blir responsiv, det vill säga den anpassar sig efter olika format som till exempel telefoner och surfplattor, säger Piteå kommuns informationschef Marie Lindgren.

Hjälp direkt

När man ringer till Piteå kommun kommer man nu att få hjälp med frågor av enklare karaktär redan i växeln, en utvecklad kundtjänst som kallas Medborgarservice. Kan personalen där inte besvara frågan eller om frågan gäller ett redan påbörjat ärende kopplas man precis som tidigare till rätt person.

– Medborgarservice består av två delar, dels service via telefon och dels det personliga bemötandet i receptionen i Stadshuset. Tanken är att man ska få snabb hjälp med enklare frågor och svar, säger Marie Lindgren.

Under utveckling

Piteå kommun släpper också en app som man kan ladda hem till sin telefon. I den finns genvägar till en del nyttiga funktioner i Piteå kommun, till exempel kontaktuppgifter, felanmälan, lediga jobb ooch så vidare. Appen är under utveckling och innehållet kommer att utökas under hösten och vintern.

– Alla tre kontaktvägar är fortfarande under utveckling och vi hoppas på förståelse för eventuella fel och brister så här i uppstarten, vi har fortfarande en del kvalitetssäkring kvar och jobbar intensivt med detta. Men vi tar gärna emot synpunkter via telefon eller epost, medborgarservice@pitea.se, säger Marie Lindgren och tillägger:

– Nästa vecka måndag till torsdag bjuder vi också på tårta till dem som kommer till Stadshuset för att få en liten visning och ställa frågor om våra nya kontaktvägar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om