Under tisdagen slog lÀttakuten pÄ PiteÄ hÀlsocentral Äter upp portarna, nu i nytt format. Den tidigare drop-in-funktionen byts ut mot pÄ förhand bokade tider. Tanken Àr att bemanning och vÀntetider lÀttare ska kunna administreras nÀr patientflödena blir mer förutsÀgbara.
â Vi har gjort om systemet och kör nu med bokningsbara tider. Sökkriterierna Ă€r desamma som innan, men istĂ€llet för att bara dyka upp fĂ„r man en ungefĂ€rlig tid för nĂ€r man blir emottagen. Tanken Ă€r att det ska bli lĂ€ttare för oss att planera flödet och samtidigt göra det enkelt för patienten. Med det hĂ€r systemet behöver man inte sitta och vĂ€nta lika lĂ€nge, sĂ€ger Jenna Christina HeikkilĂ€, enhetschef pĂ„ PiteĂ„ hĂ€lsocentral.
Tidsbokningen görs antingen via 1177 eller via en QR-kod. Besökaren ska sedan checka in sig inför det bokade besöket.
â QR-koden kan man hitta via en annons i PT.. Den finns ocksĂ„ pĂ„ lappar som vi har hĂ€r hos oss och som man kan ta hem. Man kan ocksĂ„ hitta den pĂ„ vĂ„r hemsida. NĂ€r man sedan gjort en bokning hemifrĂ„n mĂ„ste man ocksĂ„ checka in sig inför besöket. Det kan göras tidigast 20 minuter innan den bokade tiden, sĂ€ger Jenna Christina HeikkilĂ€.
Anledningen till att lÀttakuten vid PiteÄ hÀlsocentral hÄllit stÀngt beror pÄ lÄngvariga svÄrigheter att kunna bemanna mottagningen, vilket lett till en svÄr situation för personalen men ocksÄ skapat lÄnga vÀntetider pÄ mottagnignen. Jenna Christina HeikkilÀ sÀger att en av förhoppningarna nÀr man nu öppnar igen Àr att det nya upplÀgget med bokningar och ungefÀrliga mottagningstider ska korta vÀntetiderna för patienterna.
â MĂ„nga har varit vĂ€ldigt nöjda med lĂ€ttakuten men den tydligaste negativa kritik vi fĂ„tt Ă€r att vĂ€ntetiderna varit lĂ„nga. Nu slipper man vĂ€nta lika lĂ€nge.
Nytt Àr ocksÄ att man rekryterat en fysioterapeut som kommer att jobba pÄ lÀttakuten.
â Det har vi inte haft tidigare. Det Ă€r mĂ„nga som söker för besvĂ€r i rörelseapparaten och vi vet att det finns ett behov, men det Ă€r en kompetens vi tidigare saknat pĂ„ lĂ€ttakuten. Vi hoppas att det ska bidra till en mer lĂ€ttillgĂ€nglig vĂ„rd och kortare vĂ€ntetider för att fĂ„ hjĂ€lp, sĂ€ger hon.
Motverkar inte borttagandet av drop-in-funktionen syftet med en akut?
â Nej, absolut inte. Det hĂ€r gör att vi kan behovsanpassa och styra vĂ„r bemanning utifrĂ„n hur vi ser att patientflödena ser ut. Blir det för mycket kan man istĂ€llet boka in sig pĂ„ nĂ€sta dag.
Riskerar ni inte att förlora Àldre som kanske tycker det Àr svÄrt att boka digitalt?
â Det tror jag inte. De som inte vill boka hemifrĂ„n kan boka in sig pĂ„ plats hĂ€r hos oss. Det Ă€r ocksĂ„ möjligt att boka Ă„t en annan person, sĂ„ vill nĂ„gon anhörig eller liknande hjĂ€lpa till att boka sĂ„ gĂ„r det ocksĂ„ bra.
LÀttakuten pÄ PiteÄ hÀlsocentral har hÄllit stÀngt sedan den 11 december och uppbyggnaden av det nya systemet för patienthantering har gjort att Äteröppnandet dragit ut pÄ tiden. Under tiden har patienter hÀnvisats till HÀllans hÀlsocentral samt till Hortlax. PÄ dessa fortsÀtter lÀttakutens verksamhet som vanligt och Jenna Christina HeikkilÀ sÀger att det inte finns nÄgra fastslagna planer pÄ att ta bort det gamla drop-in-systemet pÄ dessa tvÄ hÀlsocentraler.
â De Ă€r sĂ„ klart intresserade av att se hur det hĂ€r kommer att fungera men i dag finns inga beslut om att göra nĂ„gra Ă€ndringar, sĂ€ger hon.