- När jag kom körande med tåget i 20-30 kilometer i timmen såg jag hur lastbilen körde ut så jag drog i nödbromsen, säger lokföraren.
Men det hjälpte inte - kollisionen var oundviklig och grusbilens vänstra front krockade i lokets högra front. Skadorna blev störst på sidan där lastbilschauffören satt och räddningstjänsten tvingades bogsera fram tågsetet ett femtiotal meter för att kunna såga loss föraren ur hytten.
Chauffören var kontaktbar efter olyckan men enligt polisen är han förd till Piteå älvdals sjukhus där han sövdes ner för vidare ambulanstransport. Det är oklart om han fördes till Sunderby sjukhus eller Umeå universitetssjukhus.
Järnvägsövergången där olyckan inträffade har stopplikt men är obevakad. Enligt polis och skyddsombud för lokpersonalen är trafiken frekvent vid övergången och har ökat senaste året. Många grusbilar passerar varje dag, men också privatbilister.
- Det är vansinne att den här övergången är utan ljud- och ljussignaler, vi har bara väntat att en olycka skulle hända, säger lokpersonalens skyddsombud Ulf Enberg.