Videon är inte längre tillgänglig
Han gick musikhögskolan 2007 till 2010 där han utbildade sig till grafisk designer. Efter det har han haft en del ströjobb och drivit eget företag.
–Jag håller fortfarande på med det som ren hobbyverksamhet. Nu vill jag på allvar nischa in mig som webbutvecklare, säger Petter Häggkvist, när PT möter honom och Kim Häggström vid More Media i Acusticum.
Petter Häggkvists väg in som lärning gick via Facebook, där det fanns information om OJT (On The Job training), utvecklat Vuxenutbildningen och More Media. Det är en studie och yrkesvägledande utbildning han gick igenom, liksom Kim Häggström som kom dit efter att ha sökt jobb via AF. Den utbildningen avslutades i vår.
Via OJT erbjöds de lärlingsplatser vid More Media, och det beskriver de, har hittills varit en nyttig och bra tid.
Bra stöd
–Lärlingsplatser är ett bra upplägg för att ta sig ut på arbetsmarknaden, säger Petter Häggkvist, som är mycket inriktad på grafisk design.
–Man får hela tiden ett bra stöd av omgivningen för att vi ska utvecklas, säger Kim Häggström, som arbetar mer med webbutveckling.
Han och Petter Häggkvist pekar på att More Media står för en bra företagskultur där alla hjälper till för att lösa problem.
–Det är bra om detta leder till jobb. Men det enda som egentligen spelar roll är att du blir bra på det du gör, säger Kim Häggström, som likt Petter Häggkvist hoppas på fast anställning när lärlingstiden tar slut vid jul.
Där säger More Medias vd Johan Öhgren att det ser lovande ut. Han pekar på att lärlingssystemet är ett unikt och bra sätt att få tag i den arbetskraft som är svår att hitta.
–Det är lättare att få tag i designers än webbutvecklare och det beror på att det utbildas för få, säger Johan Öhgren, som säger att han fått dammsuga marknaden i bland annat Stockholm för att få tag i folk.