– Det känns bra! Det säger mer om vad det är, det är en grundskola men vi kan anpassa undervisningen mer än inom den vanliga grundskolan, säger Sara Rönnbäck.
– Ja, vi anpassar undervisningen efter varje elevs förutsättningar, så att eleverna ska lyckas och utvecklas så långt det är möjligt efter läroplanens mål, säger Jeanette Synnergren.
På Rönnskolan finns anpassad grundskola, förskoleklass och fritidshem. Totalt går här cirka 60 elever från förskoleklass och upp till nian. Eleverna kan sedan gå vidare till anpassad gymnasieskola på Strömbackaskolan.
Sara Rönnbäck menar att det finns en del fördomar som att skolformen skulle handla mycket om "vård" och "omsorg" av eleverna.
– Men det är alltid lärandet och elevernas utveckling som står i fokus, sedan är alla elever olika och har olika förutsättningar. Men det är förmån att få gå här för elever med en intellektuell funktionsnedsättning.
Jeanette Synnergren har inte upplevt att ordet "sär" använts som ett skällsord bland sina elever. Men tycker att det tidigare begreppet "särskolan", hade en negativ klang och särskilde eleverna. Anpassad grundskola blir nu mer inkluderande.
– Namnbytet sänder en viktig signal till samhället, det handlar om värdegrunden och att alla elever faktiskt är lika mycket värda.
Anpassad grundskola ska ge elever, som bedöms att inte kunna nå upp till grundskolans kunskapskrav därför att de har en intellektuell funktionsnedsättning, en utbildning som är anpassad för dem.
Men först i somras ändrades begreppet utvecklingsstörning till intellektuell funktionsnedsättning i skollagen.
– Men det har hetat intellektuell funktionsnedsättning inom till exempel vårdens diagnosmanualer sedan länge så vi har nu ett tag använt två begrepp, men nu blir det bra att det blir samma begrepp i alla styrdokument, säger Sara Rönnbäck.
Jeanette Synnergren håller även kurser inom TAKK, tecken som metod för att stödja kommunikation, på andra skolor/förskolan i kommunen.
– Den vanliga grundskolan kan se oss som en resurs att bolla idéer med och får gärna höra av sig, kanske kan de lära sig något av hur vi jobbar med lärande och anpassning.
Ska ni fira namnbytet nu?
– Ja, vi ska ta upp det med elevrådet på skolan och så få får eleverna själva komma med önskemål, säger Sara Rönnbäck.