Videon är inte längre tillgänglig
Att låna böcker på biblioteket är i grunden gratis.
Det är när böckerna skadas, aldrig lämnas tillbaka – eller återlämnas efter lånets förfallodatum – som det kostar.
För biblioteken i Piteå innebär det en hel del administrativt jobb att skicka ut fakturor.
Förra året handlade det om cirka 650 ersättningskrav.
– I slutändan makuleras en stor del av dem eftersom böckerna lämnas tillbaka, säger bibliotekspedagogen Kristina Englund.
Totalt krävdes låntagarna på 150 000 kronor för försenade och borttappade böcker 2015.
– Mitt intryck är att ett fönsterkuvert från kommunen är något man tar på större allvar än de sms eller mejl som är utskickade innan själva fakturan. När vi väl skickar pappersfakturan så kommer böckerna för det mesta tillbaka. En stor del av det administrativa jobbet utförs i onödan, den tiden hade man kunnat lägga på annat. Samtidigt är det bra att böckerna kommer tillbaka, säger Kristina Englund.
Varje år går ett antal ärenden till Kronofogden. Antalet varierar mellan åtta och tolv.
– Det känns fel att ett ärende ska gå till inkasso för något som från början var gratis. Det är särskilt svårt att se unga personer hamna där och jag försöker verkligen hjälpa till för att det inte ska gå så långt, säger Kristina Englund.
Låntagarnas skulder till biblioteken kan delas upp i två delar. Om man förstör eller tappar bort en bok blir man ersättningsskyldig. Den skulden går vidare till inkasso om man inte betalar. Förra året handlade det om 91 000 kronor.
Förseningsavgifterna hamnade på 59 000 kronor. Där blir konsekvensen för låntagaren att man inte kan låna böcker så länge skulden överstiger 100 kronor.
Förseningsavgiften är en krona per bok och försenad dag.
– Men lånar man många böcker och dröjer med återlämningen kan det fort bli ganska mycket pengar, säger Kristina Englund.
Pengarna som betalas in används till att ersätta böcker som aldrig lämnas tillbaka. De utgör också ett extra tillskott för nya medieinköp.
– Vi har inte råd att många böcker försvinner. Vissa gånger kan det bli riktigt kostsamt. Om en kund har fjärrlånat en bok och den försvinner blir det i slutändan vi som bibliotek som får stå för det och det kan handla om dyra exemplar. Samtidigt vill vi inte att man ska känna sig ifrågasatt när man lämnar tillbaka kravböcker. I grunden vill vi låna ut böcker – och få tillbaka dem, säger Kristina Englund.