Den tunga trafiken på de aktuella vägarna har på senare år ökat och väntas öka än mer i framtiden. Redan 2012 tog privatpersonen Gunnar Granström, Pitsund, tag i frågan och då särskilt situationen längs Havsbadsvägen, men först nu börjar det röra på sig.
– Det har stötts och blötts under rätt lång tid och vi vet att det finns önskemål om rätt många åtgärder. Ett exempel är det som upplevs som farliga vänstersvängar, säger Anders Lundström, planerare på Trafikverket.
Varför har det dröjt så länge?
– Vissa åtgärder är redan vidtagna. Ett exempel är de fyra kameror som satts upp. Två vid in- och utfarten mot Pitholmsskolan/Lillåkersvägen och två vid korsningen mot Grus & Makadam/Kritgatan i Skuthamn.
Nyligen upphandlade Trafikverket den så kallade åtgärdsvalstudien som ska genomföras av Sweco. Det arbetet beräknas vara klart någon gång i höst.
– Då hoppas vi ha en samlad bild och svar på vad som efterfrågas och vad som kan göras, säger Anders Lundström.
Mycket är väl redan känt?
– Ja, så är det, men samtidigt händer det mycket som delvis förändrar bilden. Vi vet att Lindbäcks bygger en stor fabrik ute på Haraholmen och att hamnen utvecklas. Vi väntar också på besked om Norrbotniabanans dragning.
– Längs Timmerleden finns det frågor som måste lösas. Järnvägens sträckning i korsningen vid Kolugnsvägen och gångtrafikövergången vid Hallgrensvägen är två exempel, säger Anders Lundström.
Den 26 april anordnas en workshop där Trafikverkets och Swecos representanter ska möta aktörer från bland annat Piteå kommun och näringsliv.
– Eftersom det hänt och händer saker i området är det viktigt att vi gör så bra val som möjligt. Att vi verkligen vet vad som bör och kan göras. Det finns ett smörgåsbord av behov och önskemål.
När kan det börja hända saker?
– En del åtgärder är av enklare karaktär och då kan det ske relativt snabbt. Kanske kommun och/eller näringsliv kan göra något. Om det skulle handla om medfinansiering så får vi ta den diskussionen då. Andra åtgärder som är av mer komplicerad natur kan kräva en förnyad vägplan. Då tar det längre tid, säger Anders Lundström.
Det är Trafikverket som ansvarar för Timmerleden och Havsbadsvägen och som ofta är det tillgången på pengar som styr när det kan bli verkstad.