En följd av detta blir skärpningar av betalkraven och hårdare tag mot vårdtagare som inte gör rätt för sig.
- Vi ska effektivisera administrationen och använda pengarna till vård i stället. I och med detta kortas betalningstiden från 30 till 20 dagar och vi slutar också att skicka ut betalningspåminnelser, berättar Karin Millgård, verksamhetschef administrativ service.
200 000 kronor
Att sluta skicka ut påminnelser och överlåta betalningskraven till inkasso sparar man 200 000 kronor per år på.
- Det är inte effektivt att skicka ut påminnelser - folk betalar ändå inte. Det är bara en tredjedel av påminnelserna som betalas och de flesta ärenden hamnar i alla fall hos inkasso, säger Millgård.
Den första räkningen från inkasso plussas på med 260 kronor och enligt Karin Millgård får vårdtagare som betalar den ingen betalningsanmärkning. Anledningen till att korta betalningstiden från 30 till 20 dagar har föregotts av noggranna studier.
- Enligt experter är betalningsviljan alltid som störst när kunden får varan eller tjänsten. Det är meningen att sjukvården ska betalas på plats precis som vilket annat köp som helst. Landstinget vill inte ligga ute med pengar som vi kan använda till annat, säger verksamhetschefen.
Förändringarna på faktureringssidan sparar alltså 200 000 kronor, men det är bara en bråkdel av administrativ service sparkrav på 1,3 miljoner 2010.