Flera seglare har redan gÄtt pÄ grund i farleden norr om Bondökanalen pÄ grund av stenar pÄ botten och farledens bristande djup. Nu kritiserar flera seglare kommunens justering av farleden, som man menar inte löser problemen.
â Problemet Ă€r att det finns stenar i farleden som mĂ„nga slagit i. Man har satt ett djup pĂ„ 2,7 meter, men det stĂ€mmer inte. Nu ska djupgĂ„endet bli mer begrĂ€nsat nĂ€r man justerar farleden. Det kommer att bli en klar försĂ€mring. Det Ă€r förvisso bra att vi fĂ„r veta var stenarna Ă€r, men dĂ„ djupet justeras pĂ„ sjökorten kommer inga seglare att vilja gĂ„ in i den hĂ€r hamnen, sĂ€ger Bo Sandberg, mĂ„ngĂ„rig medlem i Bondö Marina och PiteĂ„ SegelsĂ€llskap.
Bo Sandberg berÀttar att hamnen vid Bondön var tÀnkt att utgöra en ersÀttning för den tidigare hamnen vid Haraholmen. NÀr djupgÄende segelbÄtar nu gÄr pÄ grund riskerar mÄnga att sÀga upp sina platser. Redan nu ser man hur seglare söker sig till andra bÄthamnar.
â De som Ă€ger mer djupgĂ„ende segelbĂ„tar söker redan bĂ„tplatser pĂ„ annat hĂ„ll. Det hĂ€r blir mer och mer en motorbĂ„tsfarled. Om man istĂ€llet grĂ€vt genom revet som ligger norr om kanalen skulle det hĂ€r inte hĂ€nt.
David Stenvall Àr en av de segelbÄtsÀgare som sagt upp sin plats vid Bondön och nu letar bÄtplats pÄ annat hÄll.
â NĂ€r vi köpte den hĂ€r bĂ„ten sĂ„ skaffade vi en bĂ„tplats hĂ€r vid Bondön men vi har varit tvungna att sĂ€ga upp den. Vi har kört pĂ„ stenar pĂ„ flera stĂ€llen och vid flera tillfĂ€llen. Det Ă€r inte hĂ„llbart. Vi kan inte ha bĂ„ten hĂ€r, sĂ€ger han.
David Stenvall pekar pÄ att farledens olÀmplighet för seglare ocksÄ begrÀnsar utvecklingsmöjligheterna i miljön kring Bondön, dÀr man bland annat diskuterat byggandet av en restaurang.
â Det hĂ€r Ă€r inte bra för hamnföreningen. De kan inte ta in gĂ€stbĂ„tar. MotorbĂ„tar gĂ„r ju bra, men för att fĂ„ lite aktivitet i omrĂ„det mĂ„ste man kunna ta emot de stora turistbĂ„tarna frĂ„n exempelvis Tyskland och Stockholm, men de kan inte gĂ„ in hĂ€r. De riskerar att skada sina bĂ„tar. De kanske gĂ„r in, men det Ă€r inte sĂ€kert att de tar sig ut, sĂ€ger han.
Djupet pÄ 2,2 meter gör att mindre djupgÄende segelbÄtar lÀttare kan navigera i farleden utan att gÄ pÄ grund. David Stenvall pekar dÀremot pÄ att landhöjningen kommer att omöjliggöra passage Àven för dessa bÄtar.
â PĂ„ 20 Ă„r sĂ„ Ă€r det 20 centimeter grundare hĂ€r. Det Ă€r som att man glömt det, sĂ€ger han.