Flera seglare har redan gått på grund i farleden norr om Bondökanalen på grund av stenar på botten och farledens bristande djup. Nu kritiserar flera seglare kommunens justering av farleden, som man menar inte löser problemen.
– Problemet är att det finns stenar i farleden som många slagit i. Man har satt ett djup på 2,7 meter, men det stämmer inte. Nu ska djupgåendet bli mer begränsat när man justerar farleden. Det kommer att bli en klar försämring. Det är förvisso bra att vi får veta var stenarna är, men då djupet justeras på sjökorten kommer inga seglare att vilja gå in i den här hamnen, säger Bo Sandberg, mångårig medlem i Bondö Marina och Piteå Segelsällskap.
Bo Sandberg berättar att hamnen vid Bondön var tänkt att utgöra en ersättning för den tidigare hamnen vid Haraholmen. När djupgående segelbåtar nu går på grund riskerar många att säga upp sina platser. Redan nu ser man hur seglare söker sig till andra båthamnar.
– De som äger mer djupgående segelbåtar söker redan båtplatser på annat håll. Det här blir mer och mer en motorbåtsfarled. Om man istället grävt genom revet som ligger norr om kanalen skulle det här inte hänt.
David Stenvall är en av de segelbåtsägare som sagt upp sin plats vid Bondön och nu letar båtplats på annat håll.
– När vi köpte den här båten så skaffade vi en båtplats här vid Bondön men vi har varit tvungna att säga upp den. Vi har kört på stenar på flera ställen och vid flera tillfällen. Det är inte hållbart. Vi kan inte ha båten här, säger han.
David Stenvall pekar på att farledens olämplighet för seglare också begränsar utvecklingsmöjligheterna i miljön kring Bondön, där man bland annat diskuterat byggandet av en restaurang.
– Det här är inte bra för hamnföreningen. De kan inte ta in gästbåtar. Motorbåtar går ju bra, men för att få lite aktivitet i området måste man kunna ta emot de stora turistbåtarna från exempelvis Tyskland och Stockholm, men de kan inte gå in här. De riskerar att skada sina båtar. De kanske går in, men det är inte säkert att de tar sig ut, säger han.
Djupet på 2,2 meter gör att mindre djupgående segelbåtar lättare kan navigera i farleden utan att gå på grund. David Stenvall pekar däremot på att landhöjningen kommer att omöjliggöra passage även för dessa båtar.
– På 20 år så är det 20 centimeter grundare här. Det är som att man glömt det, säger han.