Kritik mot hårda regler för gårdsförsäljning: "Typiskt svenskt"

Ett positivt steg i rätt riktning men för krångligt för att göra verklig skillnad. Så ser Piteås öl- och sprittillverkare på de nya reglerna kring gårdsförsäljning av alkohol.
– Det är lite typiskt svenskt att göra det halvdant, säger Gustaf Ahlin på This is how, som också stött på oväntade problem i tillståndsprocessen.

Johan Gran äger och driver det lokala destilleriet GinGin. Han välkomnar en uppluckring av svensk alkoholmarknad men är kritisk till de stränga reglerna kring försäljning.

Johan Gran äger och driver det lokala destilleriet GinGin. Han välkomnar en uppluckring av svensk alkoholmarknad men är kritisk till de stränga reglerna kring försäljning.

Foto: Simon Olofsson

Piteå2025-06-22 18:00
  • De nya reglerna för gårdsförsäljning av alkohol får kritik för att vara onödigt krångliga och orättvisa jämfört med Systembolaget och barer.
  • Krav på guidade turer och föreläsningar om alkoholens risker ses som hinder för småproducenter, som menar att reglerna inte gynnar deras ekonomi.
  • Trots kritik välkomnar Piteås bryggerier och destillerier gårdsförsäljning som ett steg framåt, men hoppas på tydligare och mer rättvisa regler framöver.

Sveriges riksdag har beslutat att tillåta gårdsförsäljning för svenska öl-, vin- och sprittillverkare. Det innebär att man som bryggeri eller destilleri, under vissa förutsättningar, tillåts sälja alkohol till kunder som besöker ens anläggning.

– Vi är väldigt positiva till det här beslutet och att det nu genomförs, säger Gustaf Ahlin, ölchef på Piteåbryggeriet This is how,

Men reglerna är stränga, och förutom att man ska hålla en guidad tur vid köptillfället förväntas tillverkarna också bjuda på en föreläsning om riskerna med alkoholkonsumtion, vilket kritiserats av många i branschen då varken Systembolaget, restauranger eller barer tvingas göra detsamma. Gustaf Ahlin tycker att reglementet är onödigt krångligt.

– Jag förstår på sätt och vis att man vill göra något sådant här från början, men det är också lite typiskt svenskt att göra det halvdant. Vi har ju ett statligt bolag som inte har några krav på föreläsningar innan köp, så istället ska man istället lägga det på producenterna. Om det ska vara någons uppgift att informera om faran med alkohol bör det väl i så fall ligga på staten, säger han.

Gustaf Ahlin, ölchef på This is how. (Arkivbild)
Gustaf Ahlin, ölchef på This is how. (Arkivbild)

Beslutet att tillåta gårdsförsäljning ses av många som kontroversiellt då det innebär en uppluckring av svensk alkoholpolitik, där Systembolaget i övrigt äger monopol. Gustaf Ahlin säger att han välkomnar beslutet att tillåta försäljning och hoppas att reglerna ska klarna framöver.

– Vi har varit en drivande part för att gårdsförsäljning ska bli verklighet i Sverige. Jag har suttit med i olika grupper och fått vara med på remissinstans i utredningen. Jag tror att om det görs på rätt sätt så kan det bli väldigt bra både för turistnäringen och för bryggerinäringen, men som det ser ut i dag har jag svårt att se att det egentligen gör någon skillnad.

Så det här kommer inte att gynna er ekonomiskt?

– Nej, inte som det ser ut i dag. Gårdsförsäljningen skulle nog hamna på kulkontot. Det är inget som kommer att påverka vår marknad avsevärt.

Johan Gran äger och driver det lokala destilleriet GinGin. Han välkomnar en uppluckring av svensk alkoholmarknad men är kritisk till de stränga reglerna kring försäljning.
Johan Gran äger och driver det lokala destilleriet GinGin. Han välkomnar en uppluckring av svensk alkoholmarknad men är kritisk till de stränga reglerna kring försäljning.

Johan Gran, ägare av Piteådestilleriet GinGin, är inne på samma spår. 

– Jag ser det som en varumärkesbyggande grej, där de som kommer hit på en provning kan köpa med sig en flaska som förhoppningsvis hamnar någonstans ute i Sverige eller världen där man annars inte hade köpt den. Det är däremot inget jag kommer att tjäna pengar på. Gårdsförsäljningen kommer liksom aldrig att bära min lön, säger han.

Inte heller Johan Gran ser det rimliga i att som tillverkare behöva hålla föreläsningar om alkoholens skadeverkningar inför gäster som krav för att de ska få handla från det lokala sortimentet.

– Jag tycker det är konstigt. Det behöver man ju inte göra om du går till en bar. Ingen bartender behöver ju hålla en föreläsning för dig om att det är farligt att dricka. Det är konstigt, men det är ju bara rätta in sig i ledet och göra det.

GinGin bedriver gintillverkning ute på Furunäset och har nyligen också öppnat en konceptbar i centrala Piteå.
GinGin bedriver gintillverkning ute på Furunäset och har nyligen också öppnat en konceptbar i centrala Piteå.

Varken Johan Gran eller Gustaf Ahlin har ännu klart med tillstånd från kommunen att bedriva sin gårdsförsäljning. Johan Gran räknar med att ha tillstånden klara till hösten. This is how har däremot hamnat i en gråzon sedan man köpte upp Bryggverket i Umeå.

– Vi har hamnat i ett läge där det kan ställa till problem för oss eftersom vi nu har två bryggerier. Så vi väntar på svar från Skatteverket innan vi kan gå vidare med att söka tillstånd från kommunen.

Varför är det ett problem?

– Det skulle jag också vilja veta. De har infört någon sorts regelverk för att de stora bryggerierna inte ska köpa upp små och runda regelverket. Då har vi hamnat i kläm där man inte vet hur vi ska behandlas i dagsläget. Vi har däremot inte fått svar på detta ännu, så vi måste avvakta beslut från Skatteverket.

Är ni nervösa?

– Nej, inte egentligen. Gårdsförsäljningen kommer som sagt inte att påverka vår försäljning så mycket, men det skulle vara tråkigt om vi hamnar utanför regelverket.

Och hur ser du på detta framöver?

– Det här är ett första steg i uppluckringen i svensk alkoholpolitik. Jag tror att vår uppgift nu är att visa beslutsfattare att det här inte kommer att försämra folkhälsan. Vi hoppas att regelverket ska förändras med tiden

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!