Kräver rustning av tvärbanorna

Tågolyckan på stambanan utanför Koler i lördags morse skapar tydligare krav. Kraftiga röster hos Inlandsbanan höjs för att rusta tvärbanorna för ett bättre fungerande transportnät. Främst sträckan mellan Arvidsjaur och Jörn.

Inlandsbanan kräver att tvärbanorna rustas. Detta för att bättre klara situationer som den uppkomna efter tågolyckan på stambanan i trakterna av Koler.

Inlandsbanan kräver att tvärbanorna rustas. Detta för att bättre klara situationer som den uppkomna efter tågolyckan på stambanan i trakterna av Koler.

Foto:

PITEÅ2013-05-14 09:59

Sen i lördags morse körs gods från norra Sverige söderut på Inlandsbanan, bland annat stålpendeln från SSAB i Luleå till Borlänge.

Detta på grund av olyckan som inträffade söder om Älvsbyn i trakterna av Koler. Urspårning innebar totalstopp för all trafik på Stambanan genom övre Norrland som följd.

Höjda röster

Trafiken leds nu om till Inlandsbanan, via Gällivare, Arvidsjaur och Storuman till Hällnäs och ut på Stambanan igen.

– Olyckan inträffade tidigt i lördags. Redan på lördag eftermiddag var våra lok på väg för att hämta de första vagnarna med stål, berättar Hans Jonsson, operativ chef på Inlandståget.

– Det känns bra att kunna rycka in och hjälpa till när såna här situationer uppstår.

Transporterna av bland annat stål sker i samarbete med Green Cargo, som står för vissa delar av tranporten.

Totalstoppet på Stambanan aktualiserar kraven på upprustning av Inlandsbanan och dess tvärbanor, anslutningarna ut mot kusten och Stambanan.

Bättre alternativ

I första hand gäller det de cirka nio milen mellan Arvidsjaur och Jörn.

Enligt Hans Jonsson skulle en sån upprustning skapa en tillförlitlig och alternativ transportväg vid liknande händelser i framtiden. Förhindra att södra Sverige isoleras, med stora konsekvenser för industrin.

– Hoppas man nu inser att en upprustning av tvärbanorna är nödvändig, att skapa bättre förutsättningar för ett fungerande transportnät, säger Hans Jonsson.

–  Det finns ju en infrastruktur som kan rustas mot en förhållandevis liten kostnad i jämförelse med vad eventuella driftstopp inom industrin kostar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om