Koreanskt fraktflyg ett lyft för Kallax Cargo

Korean Air Cargo är pionjärerna på Kallax Cargo. I går landade första reguljära flighten i Luleå för att lasta bland annat norsk fisk till Seul.

Att Korean Air Cargo skulle flyga till Luleå beslutades så sent som på trettondagsaftonen. Kallax Cargo har bara haft några veckor på sig att ställa i ordning gaten för första flighten.

Att Korean Air Cargo skulle flyga till Luleå beslutades så sent som på trettondagsaftonen. Kallax Cargo har bara haft några veckor på sig att ställa i ordning gaten för första flighten.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2009-01-21 06:00
Efter flera motgångar har Kallax Cargo äntligen fått en reguljär flyglinje för frakt. Det är Korean Air Cargo som trafikerar sträckan en gång i veckan. I går landade premiärflighten på Kallax Cargo.
- Vi har haft fraktflyg som kommit hit tidigare men de har inte varit reguljärtrafik. Detta betyder mycket för flygplatsen, säger Susanne Jangdal, flygstationschef.
Cirka 20 minuter före tidtabellen, 17.58, landade Korean Air Cargos Boeing 747-400 på Kallax Cargo. Under två timmar lastades planet med 60 ton gods, mestadels bestående av norsk fisk. Redan samma kväll lämnade kapten Chung Yong Pil och hans besättning Luleå för den nio timmar långa flygningen tillbaka till Seul.
- Detta är en historisk dag, jag hoppas att vi kommer att kunna ha fler flighter till Luleå, säger San Man Li, ansvarig för "Luleå-projektet" vid Korean Air Cargo.
Nytt flygplan
Det är speditionsbolaget DHL Norway som kör fisken från Norge med lastbil till Luleå. Syftet med flygbolagets flygningar till Luleå är inte bara att hämta norsk fisk utan också att frakta varor från norra Sverige, norra Finland, norra Norge och förhoppningsvis även norra Ryssland. När lasten kommer till Seul fraktas den vidare till exempelvis Japan, Singapore och Hong Kong.
Beslutet att Korean Air Cargo skulle börja med flygningar till
Luleå fattades så sent som på trettondagen. Att ställa i ordning en gate kräver i normala fall tre månader, Kallax Cargo hade tre veckor på sig.
- Varje dag sedan dess har vi jobbat stenhårt med att komma i ordning. Vi har haft folk som följt Korean Air Cargo för att se hur de gör när de lastar och lossar, vi har förberett oss väl, säger flygstationschef Susanne Jangdal.
Den Boeing 747-400 som flygs till Luleå är alldeles ny och kostade cirka 2,3 miljarder kronor. Rutten innehåller också ett stopp i Frankfurt.
Mogen bransch
Tidigare har ryska överflygningsavgifter ställt till det för flygbolag som varit intresserade av att nyttja Kallax Cargo. Något sådant problem har inte drabbat Korean Air Cargo.
- Vi har haft flera olika problem under tio års tid men å andra sidan har vi gett oss in i en mogen bransch och det har varit en enorm utmaning att slå oss in på marknaden, säger Anders Sandberg, styrelseordförande för Kallax Cargo.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om