Med en formgiven ren som logotyp och budskapet "En plats lätt att älska" ska Piteå förnya sin externa kommunikation. Den nya varumärkesstrategin ingår i den nya visionen för Piteå 2050. Varumärkesstrategin ska bygga på "en värdegrund som säger att Piteå är en plats där alla ska känna sig hemma. En plats lätt att älska ska kunna användas som stödbudskap till flera olika platser eller händelser inom Piteå. Det kan till exempel vara allt från evenemang till geografiska platser som Gläntan, Strömlida, Hemmingsmark, Byxtorget och Lindbäcksstadion", skriver kommunen i ett pressmeddelande.
Kommunens planer har delats i sociala medier och kommentarerna har inte låtit vänta på sig. Många är upprörda över att kommunens gamla slogan "Det är hit man kommer när man kommer hem" ska bytas ut mot "En plats lätt att älska".
"Ofantligt mycket sämre", "så kass slogan", "man byter inte ut en kul, personlig och inarbetad slogan mot en fullständigt intetsägande sådan", "varför byta ett vinnande koncept", "urtvättad", "dyrt och helt onödigt", är några av kommentarerna.
Piteås kommunikationschef Marie Lindgren Berglund, tillbakavisar å det bestämdaste att Piteå fått en ny slogan.
– "Det är hit man kommer när man kommer hem" kommer fortfarande att vara Piteås officiella slogan. Men vi vill helt enkelt förnya oss och kommer att köra med det här ett tag framöver. Men är det så att det inte flyger får vi väl tänka om, säger hon.
Kommunikationschefen betonar att den nya varumärkesstrategin är ett långsiktigt projekt.
– Allt kommer inte att kännas superrätt i närtid men vi hoppas få se resultat av det här arbetet åren framöver. Jag fick i uppdrag att se över varumärket för Piteå och i det arbetet började vi fundera över hur vi vill arbeta med det och vad det är vi vill kommunicera och hur det ska se ut. Vi vill modernisera vår kommunikation utåt helt enkelt. Vi hoppas att det här gör Piteå mer attraktivt.
I kommentarerna på sociala medier är det många som tror att det uppstått bråk mellan kommunen och upphovsmannen till sloganen "Det är hit man kommer när man kommer hem".
– Så är det inte. Vi har inte brutit någon licens eller avslutat samarbetet med Ronny Eriksson och kommer som sagt inte att begrava vår slogan, men "En plats lätt att älska" kommer att vara vårt huvudbudskap.
Det var aldrig aktuellt med en omröstning om vad Piteåborna vill ha?
– Nej men det kanske vi gör om vi bestämmer oss för att byta slogan. Vi kanske går ut med en fråga nästa vår, då vi kört det nya ett tag, och frågar Piteåborna vilket man föredrar, eller om det finns något annat, säger Marie Lindgren Berglund.
Kostnaden för design och formgivning av det nya renmärket och hela den grafiska profilen kommer enligt Mari Lindgren Berglund att landa på mellan 270 000 och 400 000 kronor. Budskapet "En plats lätt att älska" har kommunen själva tagit fram.
Piteås kommunalråd Kata Nilsson ser mycket fram emot att få se Piteås nya ren och nya budskap pryda kommunen och spridas utanför.
– Det ska bli roligt att få lite färg istället för bara vitt på svart, säger hon.
Är det värt pengarna det kostar?
– Ja det tycker jag, säger Kata Nilsson.