Det började år 2008, då personer inom SKL kläckte idén till HÅJ, hållbar jämställdhet. Tanken var inte att undersöka jämställdheten bland de kommun- eller landstingsanställda, utan att istället sätta fokus på den service och de tjänster de förmedlade. Är den kommunala servicen till exempel jämställd och könsneutral?
Utbildning
Spännande fråga, tyckte ansvariga i Piteå kommun och beslöt att anta utmaningen. Lena Sturk, som är övergripande jämställdhetsstrateg i kommunen, inledde projektet med att ordna en jämställdhetsutbildning för samtliga kommunanställda.
– Det var jättebra! Det var inte frågan om vilka som var intresserade eller särskilt ville, utan det var för alla, säger barnbibliotekarien Åsa Wilén, som sedan kommit att arbeta aktivt med frågan i sitt arbete.
– Vi har sett över skyltningen så att den är könsneutral, vi försöker medvetet att inte falla i fällorna och prata om ”hästböcker för tjejer” och så när vi har bokprat och att bemöta pojkar och flickor på ett likvärdigt och bra sätt, säger hon.
Genusperspektiv
Det blev resultatet av en tids iakttagande och utvärderande. Bibliotekarierna gav också bokinköpen ett genusperspektiv.
– Vi tittade på handlingen, vem som var huvudperson och hur personerna framställdes, det känns viktigt att det blir lika mycket ”pojk” som ”flick”. Vi prioriterar böcker med bra genusperspektiv. Dessa köper vi fler av samt använder till bokprat och boktips, berättar Åsa Wilén.
Hon och kollegan Jannike Lundgren brukar också lyssna på varandras bokprat för att kunna komma med synpunkter, kanske gör man omedvetet skillnad på flickor och pojkar?
17 pilotprojekt
Men det är förstås inte bara biblioteket som antagit genusutmaningen. Just nu drivs 17 olika pilotprojekt i kommunen, där särskilt Kultur- och fritidsförvaltningen är aktiv.
– Vi har varit med i tre år nu, säger Jenny Axelsson och nämner att fördelningen av halltider sker helt könsneutralt som ett led i genusperspektivet man hela tiden försöker jobba efter.
– Högre division avgör, alltså väljer Piteås damer träningstider före herrarna som spelar i en lägre division.
Och med ett medvetet tänk är det inte svårt. Fritid Ung, som jobbar med Påse pengar-projekten, såg till exempel att fler tjejer än killar sökte pengar, ändrade litet i sin presentation – och vips var fördelningen 50/50.