Förra året fick dåvarande tillförordnade kommunchefen Leif Wikman i uppdrag av den politiska majoriteten att se över organisationen på kommunledningsförvaltningen.
Enligt politikernas uppdragsbeskrivning ville man slå ihop funktioner och ha färre avdelningar på förvaltningen.
Arbetet drogs igång med mål att den nya organisationen skulle börja gälla den 1 januari 2025. I förslaget ville man minska kommunledningsförvaltningens sju avdelningar till tre samt göra flera chefsrekryteringar.
När kommundirektören Yvette Axelsson tillträdde stoppade hon organisationsförändringen som ännu inte hade nått kommunstyrelsen för beslut.
– Arbetet med organisationsförändringen hade påbörjats innan jag tillträdde och jag såg ett annat behov än det som föreslogs av tf kommunchef, skriver Axelsson i ett mejl till PT.
Hennes förslag skulle innebära att de sju avdelningarna skulle bli sex.
– Organisationsdelen i det arbete vi hade gjort valde vi att pausa till förmån för en justering som Yvette som ny kommundirektör ville genomföra i stället. Det är samma grundplåt man har utgått ifrån, men när det gäller själva linjestrukturen blev den annorlunda än den vi kommit fram till och skulle realisera, säger Leif Wikman.
Axelssons förslag till ny organisation klubbades av kommunstyrelsen.
"I översynen har framkommit att kommunledningsförvaltningen behöver göra en förändring i sitt arbetssätt genom att arbeta mer avdelningsöverskridande med fokus på kommunens processer men också i sin roll som bärare av kommunstyrelsens uppdrag", står det i beslutet.
En risk- och konsekvensanalys som tagits fram har identifierat stora risker som den nya organisationen kan medföra.
"Förtroendetapp då mycket tid lagts på att göra om organisationen 2024. Både arbetstid och pengar är nedlagda i detta arbete vilket också inneburit att man tappat fart i annat", är en risk som lyfts fram.
Enligt analysen finns det också risk för att det blir ökad arbetsbelastning, sämre arbetsprestation, bristande motivation, stress och ohälsa i och med den nya organisationen.
Kommunalrådet Patric Lundström (S), tillika ordförande i kommunstyrelsen, är trygg med förändringen som klubbats och börjar gälla den 1 juni.
– Det grova drag som jag ser är att man går från sju avdelningar till sex avdelningar där man slår ihop vissa. Det var en enig kommunstyrelse som beslutade om en ny organisation, säger han.
Vad säger du om risk- och konsekvensanalysen?
– Den är en del av beslutet och den finns med för att uppmärksamma att det finns risker och konsekvenser. Nu finns det en lista som kommundirektören har att hantera och sedan kan det hamna på någon chef under kommundirektören också, säger Lundström.
En risk som lyfts fram är ökad arbetsbelastning?
– Det är något som hanteras i äskningar framgent. Vi sitter nu i budgetberedningarna för att fastslå en budget för 2026 och då finns de här frågorna med.
Var det klokt att ge Leif Wikman uppdraget när ni visste att han var tillfällig?
– Det fanns en risk i det, ja. Men det var egentligen dåvarande kommunchefen Andreas Lind som skulle titta över organisationen. Nu gjorde han inte det utan vi kom till andra lösningar och då fick Leif ta över det uppdraget, säger kommunalrådet.
Yvette Axelsson är fullt medveten om de risker som identifieras i risk- och konsekvensanalysen.
– Inför en större förändring görs alltid en risk- och konsekvensanalys. Nu har verksamheten uppdraget att arbeta med de risker som lyfts fram. Arbetet sker på övergripande nivå där jag är ansvarig men också på avdelningsnivå där respektive avdelningschef är ansvarig, skriver kommundirektören i mejlet.