Under veckan gav Mark- och miljödomstolen i Umeå klartecken för nya Fåröbron och arbetena med den inleds inom kort.
– Vi går nu in i fas två. Fas ett innebar projektering och att ta fram kalkyler. Nu börjar själva bygget, säger Martin Lindberg, enhetschef vid Trafik och projekt vid Piteå kommun.
Bron är kostnadsberäknad till 24 miljoner kronor, varav sex miljoner kronor är bidrag från Trafikverket. En tid ställdes krav på att Fåröns samfällighetsförening skulle vara med och betala notan. Så blir det inte.
– Vi kan inte ställa sådana krav. Piteå kommun tar detta själva med stöd av Trafikverket, säger Martin Lindberg.
Arbetena inleds under veckan. Så kallade sirkgardiner sänks i vattnet. De ska hindra att det kommer ut grumligt vatten i sundet i samband med att området muddras.
Under hösten byggs en tillfällig bro på södra sidan om den nuvarande bron som rivs i höst och under vintern. Successivt påbörjas bygget av den nya bron, som tillverkas i betong. Den får tre nya öppningar och kommer att placeras på samma plats som den gamla bron. Den segelfria höjden blir 4,5 meter.
Fårösundets nya överfart blir tvåfilig med en parallell gång- och cykelväg.
Byggtiden beräknas till två år. Sommaren 2019 får båtfolket en ny genomfart och bilarna en bredare väg. Martin Lindberg säger också att nya Fåröbron kommer att ge ett bättre genomsläpp av vattnet.
– Den nuvarande bron är ju placerad väldigt nära landsidan och det har hindrat vattnet från att strömma genom sundet.