Det är ett livsmedelsföretag, en tillverkare av bland annat smothies, som driver kampanjen. Det hela går ut på att allmänheten ska bidra med att sticka en liten mössa – eller flera – till företagets fruktdrycker.
För varje såld flaska med en mössa på, skänker företaget två kronor till Röda korsets besöksverksamhet. Ifjol fick man in 51 500 små mössor och skänkte med andra ord 103 000 kronor till Röda korset.
– Det är ett viktigt bidrag till verksamheten för och med äldre, konstaterar Therése Engström, tillförordnad kommunikations- och insamlingschef.
Ofrivillig ensamhet är ett stort problem i Sverige, särskilt bland äldre. En tredjedel av befolkningen över 60 år bor ensamma i eget boende eller på äldreboenden, där hela 70 procent uppger att de besväras av sin ensamhet enligt statistik från SCB, Statistiska centralbyrån.
Vill du också sticka, ska mössan vara fyra centimeter hög och 5–7 centimeter i diameter. De kan lämnas in i alla Röda korsets Second hand-butiker Kupan fram till och med 31 januari.