Föreningar har visat intresse för att ta hand om Munksund 5

Munksund 5 har stått på Sandholmen ett knappt år. Det har funnits intresse från föreningar söderut att restaurera båten och man har scannat skrovet, men bedömt att vraket är i för dåligt skick. I oktober börjar skrotningen av Munksund 5, men propellern ska bevaras.

Munksund 5 är i för dåligt skick och skrotning inleds i oktober. (Arkivbild)

Munksund 5 är i för dåligt skick och skrotning inleds i oktober. (Arkivbild)

Foto: Anders Thelin

Piteå2024-08-30 03:30

Munksund 5 såg dagens ljus den 13 oktober förra året efter cirka 60 år på Inre fjärdens botten. Vraket ställdes upp på kajen vid Sandholmen och kommunens politiker och tjänsteman har fört diskussioner om vad man ska göra med den gamla båten.

I somras togs beslutet att båten skulle skrotas, men det har funnits intresse från båtföreningar söderut att bevara och restaurera Munksund 5.

– De var ute efter båten och kom upp och tittade på den i somras. Vi sa att Piteå kommun ska skrota Munksund 5:an, men de ville göra en egen bedömning om vad det var för skick på vraket. De gjorde en scanning och såg att skrovet var helt slut så den gick inte att använda, precis som vi bedömt också, säger gatuchefen Micael Kemi.

undefined
Micael Kemi, gatuchef, berättar att föreningar har visat intresse för att ta hand om båten, men senare insett att den var i för dåligt skick. (Arkivbild)

Piteå kommun hade gärna släppt iväg båten om föreningen betalade frakt och restaurering, men pengarna blev ett problem.

– De behövde söka externa medel för att kunna rusta upp båten och de var inte säkra på att få det. Skulle de inte få externa medel hade vårt kontrakt för skrotningen hunnit gå ut och kostnaden ökat markant, säger Kemi.

Nu är det alltså skrotning som gäller och arbetet kommer att inledas om cirka en månad. Företaget Marine Solutions MG, som bärgade Munksund 5, har fått uppdraget som beräknas kosta 250 000 kronor.

– Vi köpte det som ett tillägg i avtalet. Men propellern ska behållas efter skrotningen, sedan får vi se var den ska förvaras och vad vi ska göra med den, säger gatuchefen.

undefined
Marine Solutions MG, som bärgade båten, har fått skrotningsjobbet. "Man klipper upp den i bitar med en grävmaskin utrustad med sax", berättar han. (Arkivbild)

Jan Lindbäck, vd för Marine Solutions MG, uppskattar att skrotningsarbetet kommer att ta cirka två veckor.

– Vi kommer att göra det i slutet av september för vi behöver kajen när vi kommer in i mitten av oktober. En grävmaskin med sax klipper upp den och det ultimata är att göra bitar på 0,5 meter gånger 1,5 meter – det kallas klass 8 och det är det smältverken helst vill ha, säger han.

Lindbäck har hört talas om att föreningar har visat intresse för båten.

– Vi är öppna för alla förslag bara den försvinner från kajen innan den 15 oktober. Men är det någon förening som funderat på att göra något med vraket börjar tiden ha runnit ut. Om man däremot behöver delar till någon systerbåt kan vi kanske lösa det, säger Jan Lindbäck.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!