I dag består inköpsavdelningen med Östen Granberg som chef av sex tjänster, där de anställda fått mer att göra sedan Piteå kommun beslöt strama åt upphandlingsreglerna i vinter.
Tidigare kunde enskilda förvaltningar handla för upp emot en halv miljon kronor. Nu är gränsen satt till 100 000 kronor, över det beloppet ska Östen Granberg och hans grupp sköta inköpen.
Detta har satt tryck på inköpsavdelningen.
– Det har betytt en del. Plus att förvaltningarna blivit mer alerta vad gäller att lägga ut inköpen på oss, säger Östen Granberg, som vill förstärka avdelningen.
Överbelastad avdelning
– Vi är klart överbelastade. Något vi tidigare signalerat om, men nu kräver vi tre nya tjänster. Vi behöver två upphandlare och en controler som övervakar inköpen, säger han.
Han uppger att önskemålet nu skickas till den beredning som ska ta fram den kommunbudget som beslutas i december.
– Numera äskar man inte ex antal kronor och ören. Vi beskriver den process vi har, sedan beslutar politiken om pengarna, säger Östen Granberg, som hoppas att hans bön om fler tjänster blir hörd.
Bereder upphandling
Inköpsavdelningen hanterar annars just nu upphandlingarna av buss, taxi och färdtjänstresor i Piteå kommun. Det fyraåriga avtal Centrala buss, Piteå taxi och Brännströms har med Piteå kommun om skolskjutsar och handikapptransporter (Brännströms) går ut vid halvårsskiftet vilket gör att Piteå kommun infordrat nya anbud. Enligt uppgift har inte Brännströms valt att delta.
Sista anbudsdag var 18 februari och anbuden öppnades den 19 februari. Östen Granberg säger att det råder absolut sekretess kring vilka som lämnat anbud och hur många som gjort det.
– Nu ska de beredas där kommunstyrelsens arbetsutskott tar slutgiltigt beslut. Min bedömning är att vi med eventuella överklagningar i bilden, måste vara klara med allt i maj så att de aktörer som ska köra får en rimlig chans att planera verksamheten, säger Piteå kommuns inköpschef.