Den 30 juni stängde OKQ8 sin automatstation på Västergatan. Anläggningen uppfyllde inte kraven för drivmedelshantering och den dispens man haft för att ändå driva verksamheten, löpte ut.
Meningen var att en ny automatstation skulle ha stått färdig när den gamla stängdes men så blev inte fallet. OK Piteå som stod för driften, gick under hösten 2018 in i OK Norrbotten och förutsättningarna förändrades och automatstationen försenades därmed.
Tanken var också att från den nya stationen dra en underjordisk pipeline till Södra hamn där båtar skulle kunna tanka. Detta gladde Tomas Lindbäck, ägare av Västra kajens kamping.
Staffan Magnusson, vd för OK Norrbotten, beklagar att man inte kunnat få upp en tankstation vid Kolugnsvägen, intill bussgaragen vid Timmerleden, något man har bygglov för.
– Det är en del saker som behöver falla på plats för att vi ska kunna börja bygga. Bättre tajmning gentemot stängningen av den gamla stationen hade varit önskvärt. Förhoppningen är att ha en ny station igång någon gång under nästa sommar, säger han.
Hur går det med den pipeline som ska dras till Södra hamn?
– Det blir ingen sådan. Vi har tittat på det och det är för tekniskt komplicerat och för dyrt, säger Staffan Magnusson.
När Tomas Lindbäck får höra att det inte blir någon tankmöjlighet för båtar i Södra hamn blir han besviken.
– Det är ju inte bra för infrastrukturen för båtturismen. I dag väljer många att åka vidare till Luleå eftersom de inte kan tanka här, säger han.
Hur tankas det i dag?
– Många tankar med hjälp av dunkar med allt vad det innebär av spill och dylikt. Vissa av dem som kan ta sig genom kanalen tankar i marinan i Norra hamn, men där är det dyrare än på andra ställen, säger Tomas Lindbäck.
Mikael Gustavsson, distriktschef för OK Norrbotten och tidigare föreningschef för OK Piteå, har länge varit engagerad i planerna på den nya stationen. Han förklarar att den pipeline som var tänkt att dras till Södra hamn, skulle överstiga den tillåtna maxlängden, vilket satte käppar i hjulet.
– Dessutom ville kommunen att tankstället i Norra hamn skulle vara kvar och det skulle bli för dyrt att ha två tankställen för båtar igång. Vi håller dock dörren öppen för en marin tankstation i Södra hamn om förutsättningarna skulle ändras, säger han.