Ingen Norrbotniabana före 2021

Bedrövad och besviken, men inte uppgiven. Peter Roslund ordförande i Norrbotniabanegruppen reagerar starkt mot att en kustnära järnväg kan komma att dröja till 2021.

Frågan är om framtiden för Norrbotniabanan är aningen mörkare. I Banverkets framtidsplan för de tolv kommande åren finns järnvägsprojektet inte med. Peter Roslund vägrar emellertid ge upp hoppet. (Arkivbild)

Frågan är om framtiden för Norrbotniabanan är aningen mörkare. I Banverkets framtidsplan för de tolv kommande åren finns järnvägsprojektet inte med. Peter Roslund vägrar emellertid ge upp hoppet. (Arkivbild)

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2009-04-01 06:00
Motgångarna för Norrbotniabanan fortsätter.
När Banverket nyligen presenterade sitt förslag till nyinvesteringar fram till 2021, nämns inte ens sträckan mellan Skellefteå och Piteå.
- Det känns jättetrist och som att vi tar ett steg bakåt, säger Roslund.
Inte förvånad
Samtidigt som han uttrycker besvikelse över detta, är Peter Roslund inte förvånad.
- Nej, med den begränsade pott som finns och de direktiv som Banverket fått är det här inte särskilt förvånande.
Han vägrar emellertid ge upp hoppet.
- Det finns ingen anledning att kasta yxan i sjön. Det här är ett förslag som regeringen i slutändan ska ta ställning till, säger Roslund.
I den vevan riktar han också en tydlig uppmaning till Alliansens riksdagsledamöter, framför allt till Stefan Tornberg (C).
- Han måste upp på banan och börja agera. Hittills vet jag inte vad han gjort. Han har i alla fall inte gjort något som märks, säger Peter Roslund kritiskt.
Konstig debatt
Att han riktar sina synpunkter till Stefan Tornberg har sin förklaring.
- Tornberg borde ju ha ganska bra förutsättningar då han sitter tillsammans med näringslivs- och infrastrukturminister Åsa Torstensson.
Han tycker att regeringen resonerar konstigt om de låter den nya järnvägen sluta i Umeå.
- Det känns som ett hån. Ta bara en sån sak att Skellefteå som är landets största kommun inte ska kunna erbjuda dagtågtrafik. Sen har vi industrin och näringslivet. Norrbotniabanan är samhällsekonomisk lönsam.
-  Att vi ska måsta vänta till 2021 innan Norrbotniabanan byggs klar, känns ytterst konstigt, säger Peter Roslund.
Han är också besviken på att regeringen inte svarat på erbjudandet om ett förskott på 250 miljoner kronor som bland andra Piteå kommun erbjudit för att säkra planprocessen.
(S)-löfte
- Vi har inget hört. Regeringen efterfrågar engagemang. Vi erbjuder olika lösningar, nej det känns vissa stunder som att vi slåss mot väderkvarnar.
Själv tror han att ett regeringsskifte skulle säkra en tidigareläggning av Norrbotniabanan.
- Socialdemokraterna har det som en av fyra prioriterade satsningar och vi vet var både vänsterpartiet och miljöpartiet står i frågan, säger Peter Roslund.
FAKTA Norrbotniabanan
Norrbotniabanan är den planerade järnvägen mellan Umeå och Luleå.
Järnvägen kan ses som en förlängning av Botniabanan.
Till skillnad från den nuvarande stambanan som går i inlandet är tanken att järnvägen ska ha en kustnära dragning och därmed passera Robertsfors, Skellefteå, Piteå, och Luleå. Den blir cirka 270 kilometer lång.
Norrbotniabanan är numer ett aktiebolag där bland andra de två landstingen, Norrbottens och Västerbottens har tecknat aktier i.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om