Videon är inte längre tillgänglig
Trafiksituationen vid Pite älvdals sjukhus har varit föremål för diskussion i åratal. Då och då inträffar incidenter, men än så länge har ingen människa kommit till allvarlig skada. I februari 2015 krockade två bussar efter att den ena bussen glidit ner från en trottoarkant vid mötet, varvid bussarna kom att tryckas ihop, sida mot sida. Bussarna skrapade varandras sidor men ingen människa skadades.
Tore Larsson, fastighetsförvaltare vid sjukhuset, sade då att han var rädd för att något riktigt allvarligt skulle hända.
– Vi kan inte garantera patientsäkerheten då människor måste samsas med den tunga trafiken, sade han den 20 februari 2015.
LÄS OCKSÅ: Trafiken hot mot patienternas säkerhet
Förslag skrotades
Ett förslag på en annan lösning för bussar och annan trafik togs fram, vilken Tore Larsson hoppades mycket på. Projektering inleddes men förslaget fick i slutändan skrotas.
– Det föll bland annat på att bussar skulle hamna på tomgång rakt under fönsterna till intensiven och att en entré skulle komma i direkt anslutning till hissar där patienter skickas. Det blev heller inte lyckat att besökare, patienter, personal, akuten och intensiven skulle hamna för nära varandra, säger Tore Larsson.
Flytta hållplatsen
Det har också varit på förslag att flytta ut busshållplatsen till vägen men att man kom fram till att det blev för långt för vissa att gå de 200 meter extra som det skulle innebära.
Tore Larsson säger att just nu händer ingenting i frågan och har så inte gjort på två år. Då byggdes ett farthinder mellan entrén och parkeringen, något som enligt Tore Larsson, gjort att incidenterna minskat radikalt.
– Vi ser till säkerhet och tillgänglighet och utifrån dessa aspekter har vi ingen lösning i nuläget, säger Tore Larsson.
Går det inte att förbjuda bussar från att stå länge vid sjukhuset?
– Bussarna ska inte stå parkerade där någon längre tid. Det som komplicerar det hela är att sjukhuset är ändhållplats och att det kan dröja innan nästa tur avgår.
Vilka faror ser du?
– Jag har sett både det ena och det andra därute vid bussarna. Främst har det handlat om att många kört för fort, men efter att farthindret kom dit har det blivit bättre. Det beror förstås mycket på vem som kör och det gäller att anpassa körningen när det nu ser ut som det gör.
Vad vill du se för lösning?
– Det förslag vi lade fram tidigare tyckte vi var bra både trafikmässigt, ur säkerhetssynpunkt och sett till tillgängligheten, men det föll ju som sagt och i nuläget pågår inget jobb med att förändra trafiksituationen.