- Botniabanan upp till Umeå är snart klar och Haparandabanan är på gång. Nästa steg är att komma igång med delen Piteå - Skellefteå. Det är ingen tvekan om att Norrbotniabanan har en viktig funktion när det gäller transport av gods och råvaror, säger Maud Olofsson.
Med och betala
Olofsson skyller på den förra S-ledda regeringen för att det dragit ut på tiden.
- Socialdemokraterna hade inte finansierat sina satsningar. Vi har fått täcka upp 100 miljarder. Men när det gäller Norrbotniabanan så tycker regeringen att näringslivet ska vara med och betala den satsningen.
Thomas Östros (S), som är trolig finansminister om oppositionen vinner valet, anser att det är borgarna som sinkat Norrbotniabanan.
Miljarder plockades bort
- Vi hade avsatt tre miljarder, men det plockades bort. Regeringens misslyckande har försenat och försvårat den här satsningen. Det är fyra förlorade år för Norrbotniabanan.