"Industrin ska också betala"

Näringsminister Maud Olofsson (C) är positiv till Norrbotniabanan. Men när det gäller finansieringen vill hon att näringslivet ska vara med och betala.

PITEÅ2010-03-16 06:00
Huruvida Norrbotniabanan finns nämnd när regeringen inom kort släpper framtidsplanen för transportsatsningar 2010-2021 vill inte Olofsson kommentera. Däremot säger hon att ambitionen är att nästa steg ska tas för en kustjärnväg som knyter ihop hela Norrland.
- Botniabanan upp till Umeå är snart klar och Haparandabanan är på gång. Nästa steg är att komma igång med delen Piteå - Skellefteå. Det är ingen tvekan om att Norrbotniabanan har en viktig funktion när det gäller transport av gods och råvaror, säger Maud Olofsson.
Med och betala
Olofsson skyller på den förra S-ledda regeringen för att det dragit ut på tiden.
- Socialdemokraterna hade inte finansierat sina satsningar. Vi har fått täcka upp 100 miljarder. Men när det gäller Norrbotniabanan så tycker regeringen att näringslivet ska vara med och betala den satsningen.
Berörda kommuner och landsting har bildat Norrbotniabanan AB i syfte att delfinansiera och låna ut pengar till den fortsatta processen. Hur ser du på det?
- Det är intressant och en möjlighet, säger Maud Olofsson.
Thomas Östros (S), som är trolig finansminister om oppositionen vinner valet, anser att det är borgarna som sinkat Norrbotniabanan.
Miljarder plockades bort
- Vi hade avsatt tre miljarder, men det plockades bort. Regeringens misslyckande har försenat och försvårat den här satsningen. Det är fyra förlorade år för Norrbotniabanan.
Så om ni vinner valet blir det byggstart?
- Ja, det är jag övertygad om, säger Thomas Östros.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om