Idrottsklubbar utnyttjas av företag
Flera idrottsklubbar i Piteå rasar. Orsaken är att de anser sig ha utnyttjats i marknadsföring utan att ha gett sitt samtycke. Företaget bakom marknadsföringen är Cresco Sportspartner som har svävat på sanningen i försäljningen av sin produkt till en rad affärer i Piteå.
Fredrik Lindgren, Piteå Hockey, och Lennart Lindgren, Piteå IF, är upprörda för att de upplever att deras föreningar har använts i marknadsföring av Idrottsrabatten. Något som de aldrig har godkänt.
Foto: Jens Ökvist
De säljer rabatthäften med namnet Idrottsrabatten. Affärer får köpa sig en plats i häftena där de annonserar rabatter på sina produkter.
Häftena säljs i sin tur för 100 kronor av idrottsklubbar som får behålla 50 kronor.
I vissa fall när Cresco Sportspartner har försökt locka affärer i Piteå att gå med i häftet har de räknat upp en rad föreningar som ska sälja häftet.
- De presenterade det som att många klubbar skulle vara med. Det var klart att Piteå IF, Piteå Hockey och flera andra klubbar skulle sälja häftet, säger Erik Ekfelt säljare på Team Sportia.
- Jag fick intrycket att det var klart att klubbar som Piteå Hockey och Piteå IF skulle vara med och sälja häftet, säger Signar Marklund, chef på Laitis.
Även Rikard Fahlman på Svensk fastighetsförmedling fick samma intryck av Idrottsrabattens säljare.
- Det uppgavs fyra föreningar med kontaktpersoner och som jag uppfattade var det klart att alla de skulle vara med, säger Fahlman vars företag inte har accepterat erbjudandet. Det har inte heller Laitis eller Team Sportia.
De fyra klubbarna och deras kontaktpersoner som angetts är; Lennart Lindgren, Piteå IF, Bo Björk, Wibax/Piteå, Fredrik Lindgren, Piteå Hockey och Anja Rödén, Piteå Konståkningsklubb.
PT har varit i kontakt med samtliga. Ingen har gjort någon överenskommelse med Cresco Sportspartner.
Piteå IF är kommunens största idrottsförening med cirka 900 aktiva idrottare och 200 ledare. Lennart Lindgren är ordförande.
- Det här är falsk marknadsföring. Företaget säger att vi ska sälja rabatthäften men det kommer vi definitivt inte att göra. Jag förstår inte hur jag har kunnat bli kontaktperson heller, säger Lindgren.
Tar avstånd
Han har tidigare varit i kontakt med företaget.
- Jag sa att vi ville ha ett skriftligt förslag på erbjudandet. De sa att vi kunde prata när de skulle komma till Piteå men det var ett tag sedan och de har aldrig hört av sig sedan dess.
Även Fredrik Lindgren kanslichef på Piteå Hockey är upprörd. Han kontaktades också för några veckor sedan.
- Jag visade inget intresse, men de ville titta förbi ett par veckor senare, men än har ingen varit här. Att jag sedan får höra från lite olika håll att vi ska sälja häftet gör mig arg. Det är bedrägeri att använda oss och andra klubbar som argument för att locka företag.
Piteå Hockey tar avstånd från häftet.
- Det här är ren dynga. Jag ska inte vara kontaktperson för det här. Jag hoppas att sponsorer inte lägger pengar på det här och tror att de stöttar oss, säger Fredrik Lindgren.
Även Wibax/Piteå och Piteå konståkningsklubb ogillar situationen.
- Jag kan inte komma ihåg att jag ens har haft kontakt med det här företaget. De vill väl utnyttja vår goodwill men de borde ha pratat med oss och övriga klubbar först, säger Bo Björk, ordförande i Wibax.
Anja Rödén är ordförande i Piteå konståkningsklubb.
- Det är så fräckt att säga att vi klubbar är med fast vi inte är det. Jag blir galen på sådana säljare.
Tackade nej
Förutom de fyra klubbarna. Har ytterligare 29 lokala föreningar funnits med på listan en lista som företaget visat upp.
PT har pratat med flera affärsinnehavare som kontaktats av Cresco Sportspartner. De flesta har tackat nej till att sälja Idrottsrabatten. En del tyckte också att försäljaren gav ett oseriöst intryck.
- Jag upplevde säljsnacket direkt som väldigt luddigt när jag försökte få svar på mina frågor. Så vi tackade nej, säger Sara Jonsson på Eurosko.
Signar Marklund, chef på Laitis:
- Vi tackade nej. Min magkänsla sa att det inte var något seriöst projekt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!